Anpassar efter skärpta regler
Sedan den 1 december 2010 är borsyra och vissa borater (natriumborater, inklusive borax) inom EU klassificerade som reproduktionstoxiska, det vill säga att kan skada fertiliteten och/eller det ofödda barnet.
Det ligger helt i linje med att Reach (Registration, Evaluation, Authorisation and restriction of CHemicals)-förordningen lägger alltmer ansvar på industrin beträffande risker som kemikalier kan utgöra för hälsa och miljö.
En del biocider är uppbyggda kring formaldehyd, dessa kommer att klassas som cancerframkallande inom vissa gränsvärden från den 1 april 2015.
Enligt Mats Enmark, nyckelkundsansvarig på Fuchs, kan företaget erbjuda fullgod ersättning för de som varken vill ha biocider eller borsyra i sina skärvätskor.
– Viktigt att tänka på i verkstaden för de som har centralsystem är hur rörsystemen fungerar, så att skärvätskan inte blir stillastående och även vilka material som väljs i maskintankar. Det senare för att undvika uppbyggnad av biofilm. Dessutom måste operatörerna bli bättre på att hålla koll på koncentrationen i sina maskintankar, uppmanar Mats Enmark
Exempel på anpassning är en svensk lastbilstillverkare som nu bygger sina nya centralsystem i rostfria material.
– Trots att dessa system är dyrare, men de hjälper vätskan att fungera bättre, säger Mats Enmark.
Helt klart är att skärvätskekartan kommer att ritas om inom de närmaste åren då flertalet av dagens skärvätskor innehåller bor och formaldehydavgivande biocider.
– Tidigare fanns 1 000 biocider ute på marknaden men framöver kommer det bara finnas max 15 stycken kvar när EU har drivit igenom sina krav, säger Mats Enmark.
Mats Enmark på en Twin Topfuel, den snabbaste mc:n i sin klass i Europa med vilken Ulf Ledström har kört med en hastighet av 289 kilometer i timmen