23948sdkhjf

Får transportbandet stå stilla

Fjäderavlastning av parkeringsbromsen ökar säkerheten vid underhåll av transportband.
Parkeringsbromsar kan bland annat användas inom tillverkningsindustrin, kraftverk, olje- och gasindustrin, anläggningar för vatten och avlopp, även om konstruktionen anpassats till varje applikations speciella krav. En viktig del i ett transportbandssystem är parkeringsbromsen, som används för att låsa transportbandet i ett visst läge när det inte används, vid servicearbeten och vid strömbortfall. Därigenom minskas möjligheten att transportbandet börjar röra sig på grund av sin egen last. En sådan situation kan snabbt bli mycket farlig. Liknande situationer kan uppstå inom andra områden, till exempel för kranar och vinschar, hissar och rulltrappor. För att säkerställa funktionen vid ett totalt strömbortfall sätts bromsen an med kraften från en fjäder. Detta innebär att när ingen yttre kraft verkar på dem så trycker fjädern bromsbeläggen mot bromsskivan, så att transportbandet därigenom låses i ett bestämt läge.

Aktiveras snabbt

Men det finns också en avigsida som måste beaktas. När en fjäder sätter an bromsen ger det skydd vid ett strömbortfall men det försvårar också underhållsarbetet. När en fjäderansatt broms görs strömlös inför ett underhållsarbete, klämmer bromsen åt om bromsskivan. Fjädrarna måste därför tryckas samman så att bromsbeläggen frigörs, vilket innebär att en stor energimängd finns lagrad i bromsen. För att lösa detta problem har Twiflex Ltd infört en unik funktion i sina transportbandsbromsar, vilken tar hand om risken att bromsen oväntat sätts an under underhållsarbeten, en händelse som kan utsätta personalen för fara. Fjäderavlastningen av parkeringsbromsen kan snabbt aktiveras på plats och möjliggör underhåll och byte av bromsbelägg utan risk att bromsen oväntat sätts an. Den konventionella konstruktionen av industribromsar använder en mekanisk konstruktion för blockering av parkeringsbromsen som typiskt består av en mutter och en centrumbult som håller samman fjädern och hindrar ansättning av bromsen vid underhållsarbeten.

Expanderar fritt

Men denna metod fungerar bara så länge som muttern kan hålla emot fjäderkraften. Om muttern inte klarar detta på grund av till exempel att gängorna skurit, kommer bromsen att sättas an. En oväntad ansättning av bromsen kan orsaka allvarliga skador på reparatörer och tekniker som arbetar med underhåll eller till och med på personer som befinner sig i närheten av transportbandssystemet.

Twiflexs fjäderavlastningssystem skiljer sig från andra lösningar genom att det aktivt avlastar fjädern, dvs låter fjädern expandera så att kraften i den försvinner, när den elektriska spänningen stängs av till systemet. Detta innebär att det inte finns någon kraft som kan sätta an bromsen. Risken att bromsen oväntat kan sättas an är eliminerad. När det hydrauliska trycket sätts på kan underhållsteknikern skruva ut en justeringsaxel så att fjäderpaketet kan expandera och totalt förlora sin kraft. När det hydrauliska trycket sedan tas bort kan fjäderpaketet fritt expandera utan att påverka bromsen. I denna situation är både fjäderkraften och hydraultrycket noll och det finns ingen lagrad energi i bromsen.

Lätt installation

Detta fjäderavlastningssystem har flera fördelar. För det första kan grundläggande underhållsarbeten, som byte av bromsbelägg, genomföras snabbt och med minskad risk för skador från oväntad bromsansättning jämfört med konventionella bromskonstruktioner. För det andra kan bromsens ansättningskraft lätt justeras genom att fjäderavlastningssystemet aktiveras varefter antalet mellanlägg justeras under skyddskåpan. Och slutligen är installationen enklare genom att bromsen kan installeras utan hjälp av ett hydraultryck. Fjäderavlastningssystemet finns på många av Twiflex's bromsar för transportband, inklusive de nyligen lanserade modulbromsarna VKSD och VBS. Dessutom representerar Twiflex teknikgrupper en bank av expertkunskap och erfarenhet i världsklass och kan samarbeta med användare för att utveckla skräddarsydda och optimerade broms- och säkerhetssystem. I sådana sammanhang ägnas avsevärd tid och ansträngning åt att elektroniskt samla in användardata och analysera dem för att säkerställa att alla möjliga driftförhållanden beaktas under konstruktionsprocessen.

På bilden: Parkeringsbromsens skyddskåpa kan enkelt tas bort så att bromsens ansättningskraft kan ändras.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062