23948sdkhjf

AP&T utökar med komposit

Leverantören börjar utveckla produktionsutrustning även för kompositmaterial.
Företaget är leverantör av kompletta produktionslinjer för presshärdning och levererar även lösningar för varmformning av aluminium. Tillsammans med bland annat KTH, Chalmers, Swerea/Sicomp och ledande företag i flyg- och fordonsindustrin som GKN, SAAB och Volvo har AP&T deltagit i det Vinnova-finansierade utvecklingsprojektet Triple Use. Projektet samlar aktörer inom olika delar av utvecklingskedjan med syfte att stärka utvecklingen av snabba och kostnadseffektiva metoder för produktion av höghållfasta kompositer. I mars hölls projektets slutseminarium på plats i AP&T:s forsknings- och utvecklingscenter i Ulricehamn där man också genomfört fullskaliga tester i industriell miljö. Här redovisades också projektets delprojekt inom tillverkning av komponenter till flygmotorer, personbilar och brokonstruktioner.

– Triple Use-projektet har varit ett värdefullt stöd i steget från forskning till industriell produktion och för oss på AP&T är det en stor tillgång att få samarbeta med både externa forskare och våra slutkunder, säger Lars-Olof Jönsson, Project Manager R&D på AP&T.

AP&T:s utvecklingsarbete handlar om att ta fram fungerande produktionssystem där hela kedjan från material, hantering och formning utvecklas för att möta industrins behov av effektiv volymproduktion med hög kvalitet och tillgänglighet.

Inom fordonsindustrin har komponenter av kolfiber varit svåra att räkna hem. Materialet är betydligt dyrare än både stål och aluminium och cykeltiderna dessutom längre. Men utvecklingen av billigare material pågår. Ett nytt kompositmaterial som baseras på lignin - en restprodukt från papperstillverkning – är ett exempel på material som väntas bidra till att göra kompositmaterial kommersiellt intressant i betydligt fler tillämpningar. Och även cykeltiderna i produktionen av detaljerna kommer att kunna kortas. AP&T:s utveckling handlar om att få ett effektivt flöde i alla steg. Bland annat fokuserar man på effektivare automatisering och ämnesbearbetning som minimerar behovet av trimning.

– Än är vi inte i hamn med alla delar, men vi är på god väg. För oss handlar det om att vara förberedda och kunna erbjuda effektiva lösningar som hjälper våra kunder att vara uthålligt lönsamma. Vi tror att industrin i framtiden kommer att använda fler material och produktionsmetoder för olika typer av komponenter och i den mixen är kolfiber intressant, menar Lars-Olof Jönsson. På bilden: I verktyget värms kompositmaterialet upp till mellan 130 och 170 grader Celsius och formas och härdas under tryck. Genom att styra effekten på ett stort antal värmeelement i verktyget kan formbarheten kontrolleras i olika värmezoner för att ge detaljen önskade egenskaper.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079