Finland före Sverige i molntjänstmognad
Som ett led i den pågående digitaliseringen ökar molntjänster snabbt i popularitet - men endast en av tio verksamheter kan betraktas som mogen när det gäller användningen av desamma.
Studien Cloud Maturity Index har genomförts av Radar på uppdrag av Tieto, med hjälp av en webbundersökning och intervjuer med 277 beslutsfattare i såväl den privata som offentliga sektorn i Sverige, Finland och Norge. Resultaten visar att de molntjänstmogna organisationerna i snitt satsar dubbelt så stor andel av den totala IT-budgeten på molntjänster jämfört med övriga verksamheter. De flesta, fler än två av tre (69 procent), befinner sig dock fortfarande på en grundläggande nivå där både tydlig definition och strategi för molntjänster saknas.
– Undersökningen pekar på att många fortfarande i hög grad använder molntjänster på ett ineffektivt sätt. Ofta saknar det faktiska användandet förankring i den gemensamma affärsstrategin och drivs snarare av ett kortsiktigt behov av att kapa kostnader. Paradoxalt nog leder detta till att man lyckas sämre med just den biten än de molntjänstmogna verksamheterna, där betydligt mer fokus istället ligger på innovation och affärsutveckling, säger Niraj Sood, affärsutvecklingschef för molntjänster på Tieto.
Norge halkar efter
Det land som kommit längst i användandet av molntjänster är Finland. Finska organisationer har den högsta operationella mognaden med en större andel av IT-tjänsterna i molnet. De använder även i snitt fler olika typer av molntjänster inom olika områden. När det gäller den strategiska mognaden ligger Sverige dock snäppet före. Norska organisationer nyttjar molntjänster i betydligt lägre grad än sina grannländer med hela 43 procent lägre operationell molnmognad än ettan Finland. Norrmännen ser dock ut att vara på väg att knappa in försprånget, med högst tillväxt inom användning av molntjänster under det gångna året, enligt undersökningen.
– Sverige och Finland har traditionellt legat långt fram när det handlar om att köpa IT som en tjänst och nyttja den flexibilitet som det ger. Norska företag och organisationer har kanske inte haft motsvarande behov av att effektivisera och hitta lösningar som frigör resurser på samma sätt. Detta speglas i resultaten, säger Niraj Sood.
Undersökningen pekar också på att många fortfarande hyser en oro för implementeringen av molntjänster i verksamheten. 64 procent av de icke molntjänstmogna organisationerna anger säkerhet och regulatoriska krav som ett hinder för användandet. Motsvarande siffra för de molntjänstmogna verksamheterna är 10 procent.
– Det visar att de upplevda hindren i allra högsta grad är överkomliga. Undersökningen pekar till exempel på att den finansiella sektorn, som traditionellt betraktats som konservativ med höga krav på säkerhet i sammanhanget har kommit relativt sett längst i sin molntjänstmognad jämfört med andra undersökta branscher. Men de flesta kommer att göra en liknande resa. Vi ser att efterfrågan på branschspecifika molnlösningar som anpassas och uppdateras löpande efter varje branschs speciella krav och regleringar ökar starkt, säger Niraj Sood.
– Konsumenter väntar sig snabba, innovativa och kundanpassade tjänster som är tillgängliga när som helst och på det sätt som de själva föredrar. Nya molnlösningar är nyckeln i den digitalisering och automatisering som sker i alla delar av samhället och som obönhörligen förändrar sättet som företag utvecklar och gör affärer på, avslutar Niraj Sood.
Utdrag från undersökningen Cloud Maturity Index 2015:
Fler än 2 av 3 företag och organisationer befinner sig på en omogen eller grundläggande nivå när det gäller nyttjande av molntjänster
o Omogen 18 procent
o Grundläggande 51 procent
o Kunnig 21 procent
o Mogen 10 procent
De molntjänstmogna verksamheterna (10 procent) har 34 procent lägre kostnad för IT-drift och mer än dubbelt så stor andel av budget för innovation och utveckling jämfört med övriga
60 procent av de svenska verksamheterna nyttjar molntjänster. Motsvarande siffra för Finland och Norge är 69 respektive 46 procent.
De finska organisationerna uppnår i snitt en högre operationell molntjänstmognad än grannländerna. Sverige och Norge har i snitt 22 respektive 43 procent lägre operationell molntjänstmognad än Finland.
72 procent av de molntjänstmogna verksamheterna anser att molntjänster har en positiv inverkan på innovation och över hälften – 57 procent – ser detta som den viktigaste effekten av att använda molntjänster.
64 procent av de icke molntjänstmogna organisationerna anger säkerhet och regulatoriska krav som ett hinder för användandet. Motsvarande siffra för de molntjänstmogna organisationerna är 10 procent.