23948sdkhjf

Tystar det andra inte kan tysta

På Trelleborg Vibracoustic (TBVC) i Forsheda designas, utvecklas och tillverkas antivibrationsdelar till fordonsindustrin. Enligt kvalitetschefen Christer Wallin tar man bort de vibrationer och oljud som fordonstillverkarna misslyckats med att ta bort själva.


TEXT OCH FOTO SVEN JANBRINK

Ford,GM, Audi, Jaguar, Porsche och Volvo är några av kunderna. Under 2015 erhöll Trelleborg Vibracoustic silvermedalj i Jaguars ”Global Supplier Excellence Awards” som ett bevis på deras goda arbete. TBVC har gjort stora förändringar i flödet och jobbat framgångsrikt med Lean sedan 2010 och automation har tidigt varit en del i deras framgång.

FÖRBÄTTRADE FLÖDEN

Produktionen är indelad i fyra värdeflöden och layouten i hela fabriken gjordes om för att passa dessa flöden så effektivt som möjligt. Genom att se över layouten och ställa maskinerna smartare minskade slöseriet och därmed skapades ytor för nya maskiner.

När arbetet med lean och ständiga förbättringar startade 2010 kände man ett behov av att förbättra den egna verksamheten.

– Vi började med utbildningar för ledningsgruppen. En intresserad och engagerad VD är en oerhörd styrka för att driva aktiviteterna. Utbildning, information och kunskap behövdes under resans gång och det har förmedlats vidare på olika sätt inom hela organisationen med bland annat extern hjälp. JMAC i Trollhättan har varit en stor inspiratör men vi har även utvecklat interna kunskaper för att förstå hur människor fungerar ihop som ledare och chefer.

– Vi ville skapa bättre flöden. Vi har reducerat transporterna med 60 procent och även de manuella förflyttningarna med 30 procent.

– Vi har sett att det går att förändra och förbättra verksamheten med relativt enkla medel. Man ska inte alltid ta dom stora och ambitiösa stegen för att förbättra verksamheten, underskatta inte de små stegen för att kontinuerligt bli bättre.

Samtliga ca 160 anställda är involverade på ett eller annat sätt i vårt förbättringsarbete.

FRAMGÅNGSFAKTORERNA

Några framgångsfaktorer är effektiva värdeflöden, daglig styrning, visuell kanban, 5S genom så kallad Layered Audits, kvalitetsstyrning, verksamhetssystemet, Hoshin-workshops med mera.

– Layered audit är en processrevision där revisioner sker i produktionen och det görs dagligen, berättar Christer Wallin. Revisionsteamet består av arbetsledning och personal från ledningsgruppen enligt förutbestämd plan. Revisionen genomförs med hjälp av en checklista som förändras över tid om vi bedömer att vi nått en bra nivå inom ett visst segment.

Typiska punkter i checklistan är:

Följs Kanban
Checklistor ifyllda
Instruktioner på plats
Måluppföljning
Etc

Samma princip har även påbörjats i kontorsmiljö inom Design & Utvecklingsavdelning.

Genom kontinuitet i detta dagliga arbete styr vi så att vi lever upp till den standard vi förväntas ha.

Hoshin är ett japanskt uttryck för ett arbetssätt för att förbättra verksamheten. Ho är riktningen, shin är kompassen.

Den främsta framgångsfaktorn är engagerat ledarskap, engagemanget från VD Hans Windahl och från ledningsgruppen.

– Och naturligtvis att vi nu känner ett stigande intresse från hela organisationen. Men som sagt; ledningens engagemang är den stora nyckeln till att det går framåt så pass snabbt.

KALLA OSS INTE VÄRLDSMÄSTARE

Detta är ett exempel på ett företag som är på väg mot världsmästerskap på småländska vägar.

– Vi har kommit en bit på väg. Men kalla oss inte världsmästare, säger Christer Wallin. Toyota har hållit på i 70 år.

– Vi måste bli duktigare på att förklara varför vi gör dessa aktiviteter i verksamheten. Har vi inte samsyn och förståelse för vårt arbete blir resan längre för alla involverade. Varför ska vi egentligen minska vårt lager på stora volymer av inkommande material för att istället få leveranser av gods när produktionen har behov av materialet? Hur mycket kapital är det egentligen som binds? Sådana frågor behöver förklaras tydligt flera gånger och på djupet så alla förstår innebörden av att detta kan vi förbättra.

– Det finns ju ofta en avvaktande inställning till Lean och rationaliseringar som grundar sig på detta. Gör man detta bara för att spara in på medarbetare? Här måste vi också bli bättre på att svara på varför vi vidtar olika åtgärder. Mindre bra använda resurser kan användas på ett effektivare sätt och då pratar vi inte enbart om personal utan t ex våra produktionsprocesser.

Företaget har en positiv utveckling och vi anställer personal tack vare ökande marknadsandelar plus att vi jobbar smartare och effektivare.

– dag arbetar alla avdelningar med lean och med ständiga förbättringar; inköp produktutveckling, ekonomi, kvalitet och produktion.

UTBILDNING I FEM VARFÖR

Varje kvartal genomför man en utbildningsdag vilket innebär att hela produktionen stängs ner och det är utbildningsfokus för alla inom verksamheten.

– Utbildningsdagarna har olika teman och innehåll, senast genomförde vi tex utbildning kring den klassiska ”Fem Varför?”. Det kan ju användas på enklaste och mest självklara sätt för att plocka lågt hängande frukter. Men kan också fördjupas riktigt mycket och användas till avancerad problemlösning.

– Vi samverkar allt närmare med lokala leverantörer. Planerar f n en sling-bil som hämtar upp de komponenter som vi behöver hos dessa, så att vi slipper ligga med eget stort lager. Det innebär i och för sig att vi puttar över ansvar på våra leverantörer som kanske i sin tur gör samma sak. Men får vi till bra samverkan och integrerad planering, så tjänar vi alla på det.

Vi har en strategi för de kommande tre åren. Varje funktion har en förbättringstavla. För varje avdelning finns en förbättringsplan där kvalitet, miljö, personal m m uppdateras kontinuerligt. Planen sträcker sig 12 veckor framåt. Varje måndag går man igenom planerna som är satta för var och en.

– Vi tillverkar till 100 procent för fordonsindustrin. Även om fordonen i morgon kommer att drivas av elektricitet så kommer de att ha vibrationer och behov av våra produkter. Och vi står beredda.

Koncernen ägs av det svenska börsnoterade företaget Trelleborg till 50 procent och det tyska Freudenberg till 50 procent.

Fotnot: Förbättringsforum kommer att arrangera en forumträff i Forsheda den 10 februari. Mer information i nästa webbnyhet. På bilden kvalitetschefen Christer Wallin.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.12