Externa inspektörer ska kolla Volkswagens utsläppsvärden
Volkswagen kommer låta utomstående och oberoende experter verifiera utsläppsvärdena i sina bilar i framtiden. Volkswagens VD Matthias Müller efterlyser närmare samarbete mellan industri och beslutsfattare för att bygga ut infrastruktur och ramverk för e-mobilitet.
– Oavsett om det handlar om digitalisering, förarlösa bilar eller elektrisk mobilititet så bör Europa peka ut kursen ”även när det gäller infrastruktur och rätta ramverk och förutsättningar, sade Matthias Müller inför ett stort antal hedersgäster och EU-parlamentariker.
Volkswagen kommer låta utomstående och oberoende experter verifiera utsläppsvärdena i sina bilar i framtiden. Volkswagens VD Matthias Müller efterlyser närmare samarbete mellan industri och beslutsfattare för att bygga ut infrastruktur och ramverk för e-mobilitet.
Volkswagen-koncernen vill att industriföretag och beslutsfattare ska arbeta närmare varandra när det gäller mobilitetens framtid inom EU. Europa behöver ta teknologiskt ledarskap när det gäller bilindustrins framtid och arbeta med beslutsfattare för att skapa nödvändiga förutsättningar. Det ansåg Volkswagen AG:s koncernchef Matthias Müller under företagets traditionella nyårsmottagning i Bryssel.
– Oavsett om det handlar om digitalisering, förarlösa bilar eller elektrisk mobilititet så bör Europa peka ut kursen ”även när det gäller infrastruktur och rätta ramverk och förutsättningar, sade Matthias Müller inför ett stort antal hedersgäster och EU-parlamentariker.
Fler elbilar
Han använde bristen på infrastruktur som ett exempel: Europa är i stort behov av ett omfattande nätverk med 150 kW snabbladdningsstationer. Kundernas förtroende för elektrisk mobilitet kan bara öka om ”det finns en tydlig och fungerande infrastruktur”, sade Müller.
Han utlovade att Volkswagen ska koncentrera sig på hållbarhet ”mer än någonsin tidigare” och det inkluderar företagets produkter, strategi och ledning. Han kommer att presentera den nya Strategi 2025 för koncernen under sommaren. Bland annat berättade han att företagets märken kommer att lansera ytterligare cirka 20 elbilar eller laddhybrider fram till 2020.
Ser man till utsläppsfrågan under de senaste veckorna, gjorde Matthias Müller följande uttalande för EU-parlamentarikerna:
– Vi använder den nuvarande krisen för att i grunden stöpa om koncernen. Jag känner starkt att vi nu har chansen att bygga ett nytt och bättre Volkswagen.
Koncernchefen underströk att Europas största biltillverkare kommer att låta bilarnas utsläppsvärden kontrolleras och certifieras av externa och oberoende inspektörer i framtiden. Företagets fordon kommer också att testas slumpmässigt under verkliga körförhållanden.
– Vi hoppas att det här kommer hjälpa oss att vinna tillbaka förtroendet, sade han och var samtidigt övertygad:
– De skillnader som finns mellan officiella testresultat och verklig förbrukning inom hela bilindustrin accepteras inte längre och är heller inte längre acceptabla. Vi måste bryta ny mark här.
440 000 anställda
Koncernchefen förklarade att EU-övergripande, omfattande tekniska lösningar för de cirka 8,5 miljoner bilarna har godkänts. Åtgärdskampanjen inleds denna vecka. Kunderna kan lita på Volkswagen, underströk Müller i Bryssel:
– Vi kommer att kunna genomföra åtgärderna på ett så kundvänligt och smidigt sätt som möjligt.
Volkswagen-koncernen består av tolv märken från sju europeiska länder. Volkswagen har mer än 440 000 anställda på 72 platser i Europa. Koncernen är den största industriella investeraren i flera EU-länder. Müller underströk att Volkswagen är fortsatt inriktat på Europa som en plats för utveckling och tillverkning.
– Volkswagen tror på Europa. Och jag ser det som vår och min viktigaste plikt att säkerställa att Europa ska lita på Volkswagen i framtiden.