23948sdkhjf

“Som en flodvåg”

Underhållet inom industrin är mitt inne i ett paradigmskifte. Nya teknikkoncept banar väg för smarta digitala lösningar. – Det är en flodvåg som sköljer in, säger Magnus Carlsson på Acando, samarbetspartner till Underhållsmässan.
Årets Underhållsmässa, 8-11 mars på Svenska Mässan i Göteborg, präglas i hög grad av den digitala transformationen inom industrin.

– Vi speglar den spännande utvecklingen, bland annat genom seminarier på Stora Scenen och ett lunchmöte med ett hundratal speciellt inbjudna VD:ar under mässans första dag, säger Anna Jarnö, affärsansvarig.

Datorjätten Microsoft och Acando, konsultföretag inom management och IT, är samarbetspartners i seminariesatsningen.

På mässgolvet skapas dessutom ett nytt forum kring forskning och utveckling, där bl a Chalmers och forskningsinstitutet SICS medverkar.

Uppkopplad underhållsrelation

Magnus Carlsson, innovation officer på Acando, framhåller att moderna underhållssystem som bland annat tar hjälp av IoT, Internet of things, och Big Data inte bara förbättrar processerna i det egna bolaget.

– Det handlar inte längre om att bara hålla maskiner igång. Nu öppnas också helt nya förutsättningar till en uppkopplad underhållsrelation till företagets kunder och till kundernas kunder, säger han.

– Man skapar en kontinuerlig dialog kring verkliga behov. Därmed bidrar de nya lösningarna till en effektivare och mer konkurrenskraftig affärsmodell.

Smarta fabriker

Enligt Magnus Carlsson har en flodvåg sköljt in de senaste två, tre åren:

– Det har hänt massor! Idag har vi helt nya tekniska förutsättningar. Köpare av underhållstjänster erbjuds ett betydligt större och mer flexibelt utbud.

På Underhåll presenteras en rad lyckade case. Ett exempel är Permobil, tillverkare av elektriska rullstolar.

– Deras CIO berättar på VD-lunchen om hur man bygger in underhåll i produkterna, förklarar Magnus.

Andra exempel visar smarta fabriker med helt integrerat underhåll.

– Under de öppna seminarierna kommer framförallt internationella bolag att presentera sina lösningar. Vi får även se exempel på standardiserade tjänster som även riktar sig till små kunder, det tycker jag är särskilt spännande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062