23948sdkhjf

Design lyfte Jaguar Land Rover

Affärsprocesserna är underskattade men det är de som är kittet för produktutvecklingen. För fem år sedan inledde Jaguar Land Rover ett samarbete med mjukvaruleverantören Dassault Systèmes. För 2014 kunde biltillverkaren räkna hem ett femte år med tillväxt.
Jaguar Land Rover är en stor biltillverkare i Storbritannien med en mycket hög exportandel, 80 procent. Stephen Chadwick är vd för Dassault Systèmes, norra Europa. Med hans egna ord har programvarutillverkaren till Jaguar Land Rover levererat det som binder ihop företagets applikationer och infrastruktur till en produktutvecklingsprocess.

Dassault Systèmes valdes som partner för Jaguar Land Rovers PLM (Product Life Management)-satsning. Det var efter en 18 månader lång period för utvärdering som inkluderade en full analys av PMTI (Process, Method, Tools, Information).– Jaguar Land Rover beställde version 6 (V6) plattform och hela bredden av företagets PLM lösningar för att öka innovation och minska tiden för utveckling. Dassault Systèmes digitala 3D- simulering och utvecklingsverktyg har omvandlat Jaguar Land Rovers produktutvecklingsprocesser.

Komplett ny bil

– Dassault Systèmes V6 lösningar för Product Lifecycle Management driver och styr alla processer för att utveckla fordon. Programmen ska öka den operativa effektiviteten och minska komplexiteten genom ökad innovation och uppsnabbning av utvecklingsmöjligheter.

Men minst lika betydelsefull som tekniken för projektets framgång, är människorna, menar Stephen Chadwick.

– Att kunna förändra ett företags processer handlar främst om relationsbyggande. Dassault Systemes och Jaguar Land Rover har arbetat tillsammans i flera års tid. För att kunna bygga PLM plattformen måste vi dela samma vision.

Stephen Chadwick berättar att Jaguar Landrover har förbättrats från grunden.

– Bilen har redesignats helt. Det handlar om att en komplett ny bil tagits fram.

Och nyckeln är just den affärsmodell som tillämpats, där man tittat på alla aspekter av teknologi och ekonomi. Väl fungerande processer är lösningen.

Stephen Chadwick medverkade på Dassault Systèmes seminariedag 3DExperience Forum i Stockholm i slutet av förra året.

Britternas egen jeep

Land Rover lanserades 1948 som britternas svar på den amerikanska jeepen. 1958 följde en omarbetad version. Land Rovern kom även att tillverkas på licens i flera länder. I början av 1970-talet, då man var en del av British Leyland lanserade företaget Range Rover, en lyxigare fyrhjulsdriven bil, en föregångare till dagens SUV:ar, där Range Rover således blivit ett av alternativen.

1994 köptes företaget Rover av BMW, som ägde det till och med 2000. Därefter såldes det till Ford, förutom varumärket Mini (som BMW fortfarande (2015) äger). Ford hade även köpt Volvo Personvagnar, och det satte sina spår bland annat i att Volvos sexcylindriga radmotor användes i vissa modeller av Land Rover.

Under 2007 tillkännagav Ford att man tänkte sälja Land Rover tillsammans med Jaguar på grund av Fords ekonomiska problem. Försäljningen skedde under 2008, och köpare var den indiska bilkoncernen Tata Motors som är Land Rovers nuvarande ägare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068