EU-Avtal stärker svenskt flyg
Onsdag den 17 februari tecknas avtal mellan det europeiska flygforskningsprogrammet Clean Sky och två svenska regioner: Västra Götalandsregionen och Region Östergötland.
Sverige har en framstående civil flygindustri, som främst finns i två regionala kluster: Östergötland, där Saab tillverkar flygplanstrukturer och system samt i Västra Götaland, där GKN tillverkar motorkomponenter. Både Saab och GKN är medlemmar på högsta nivån i Clean Sky.
Clean Sky har inför framtiden valt att fokusera på samarbete med regioner som har en framstående flygindustri. Det inleddes under 2015 med regioner i Frankrike, Spanien och Italien och nu inleds samarbeten med Sverige med Västra Götalandsregionen och Region Östergötland.
Avtalet är ett Memorandum of understanding (MoU), som ger regionerna möjlighet att matcha satsningar från Clean Sky med pengar från EU:s regionfonder och egna regionala medel. Något som kan leda till större satsningar på forskning och innovation i den svenska flygindustrin och till att fler företag får möjlighet att söka pengar för deltagande i Clean Sky-projekt.
Den svenska flygindustrin ligger långt fram när det gäller till exempel utveckling av flygplansvingar med minskat luftmotstånd och motorkomponenter som ger högre verkningsgrad i flygmotorer, något som bidrar till lägre bränsleförbrukning och minskade utsläpp från flyget. Det förstärkta samarbetet med Clean Sky kan bana väg för ytterligare satsningar på forskning och innovation inom flygindustrin i Sverige.
Det nationella strategiska innovationsprogrammet Innovair, som Vinnova står bakom tillsammans med Energimyndigheten och Formas, har medverkat till att avtalet blir verklighet genom att föra dialog med Clean Sky.
Bild från Saabs produktion av Gripen.