23948sdkhjf

Nissan bantar sina bilar

Nissan lanserar ett prototypprogram - det första steget i utvecklingen av materialapplikationer som kommer att användas i morgondagens bilar.
Nissan ska genomföra detta arbete i samarbete med ett konsortium, bestående av biltillverkare och forskningsorganisationer inom Lightweighting Excellence Programme. Många nyårslöften är säkert bara avlägsna minnen idag. Men Nissan utfäster att man ska hålla vad man lovat - företagets hela personbilsprogram ska gå ner i vikt - under 2016 och framåt. Företagets "Lightweighting Programme" kommer att ta fram en banbrytande prototyp av en materialkonstruktion som ska användas till golvet på morgondagens bilar. I nära samarbete med leverantörer i England kommer Nissan att utnyttja material och tekniker som används inom motorsport, samt flyg- och rymdindustri.

Morgondagens bilar

David Moss, Vice President, Vehicle Design & Development, NTCE har ger följande kommentar: – Detta program är ännu ett exempel på vårt åtagande att utveckla morgondagens bilar idag. Och han tillägger: – Vi vet att bilarna i framtiden måste vara lättare, starkare och mer effektiva. Därför lanserar vi vårt prototypprogram i samarbete med forsknings- och branschorganisationer i England. Programmet har som målsättning att utveckla nya tillverkningsmetoder, som kommer att revolutionera branschen. Utöver "Lightweighting Programme" är Nissan engagerat i ett omfattande program för reducerad massa, som har resulterat i en viktminskning på hela 90 kg för X-trail och 40 kilo för nya Qashqai. I detta pågående program använder Nissans tekniker lättare och starkare material, samtidigt som bilarna har fått betydligt mer utrustning.

Forskningsorganisationer

Nissans satsning på "Lightweighting Programme" kommer att förbättra prestanda, bränsleförbrukning och motverka viktökning på grund av att allt mer teknik byggs in i bilarna. Den prototyp som kommer att tas fram ska testa lönsamheten hos den nya delen. Nissan genomför detta arbete som en samarbetspartner inom LX-konsortiet, som består av biltillverkare och forskningsorganisationer. Konsortiet leds av Sigmatex med stöd från Axillium Research, i samarbete med Cranfield University, Engenuity, Expert Tooling & Automation, Granta Design, Group Rhodes, LMAT, Surface Generation och Tilsatec. Konsortiet har som målsättning att förbättra kapaciteten hos leverantörer i England att tillverka kompositkomponenter till bilindustrin. LX-programmet finansieras av Advanced Manufacturing Supply Chain Initiative, som inrättats av Englands regering för att hjälpa dagens leverantörer av bilar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062