ABB bäst på webben
ABB hamnar på förstaplats i Sverige när det gäller hållbarhetskommunikation på webben enligt årets undersökning av Webranking by Comprend.
Comprend rankar och undersöker varje år den digitala kommunikationen hos 900 företag runt om i världen. ABB har utsetts till årets vinnare inom CSR i Sverige, följt av H&M och Husqvarna. Resultatet av Webranking by Comprend visar att ABB är transparent i sin hållbarhetskommunikation och uppfyller många av de krav som ställs av intressenter på kapitalmarknaden.
– Vi är mycket glada för utnämningen. Det visar att transparens och långsiktighet är grunden i kommunikationen kring hållbarhetsfrågorna. Webben gör det möjligt att på ett enkelt och samtidigt mångfasetterat sätt berätta om det oerhört viktiga arbetet inom hållbarhet, säger Lena Westerholm, ABB:s chef för Sustainability Affairs i Sverige.
Undersökningen Webranking by Comprend etablerades 1997 och är Europas ledande undersökning av företagswebbplatser. 830 företag från 41 länder och 20 branscher har rankats i förhållande till kraven från finansmarknaden. 300 representanter från finansmarknaden har tillfrågats om vilken information de söker på företagswebbplatser och i sociala medier.
– De senaste årens Webranking har visat på en tydlig trend bland de tillfrågade på aktiemarknaden: det blir allt viktigare för företag att vara transparenta och ge en samlad bild av sitt hållbarhetsarbete på nätet”, säger Helena Wennergren, Head of Research på Comprend.
Av de tillfrågade vill sju av tio se att företag presenterar miljömål samt mätbara resultat på sin webbplats. Många efterlyser också att företagets uppförandekod och att den senaste hållbarhetsredovisningen är lätta att hitta på webbsidan. Dessutom efterfrågas information om företagens sociala mål, etiska riktlinjer och antikorruptionsarbete.
Investerare vill också se en tydlig hållbarhetsstrategi och att en så kallad väsentlighetsanalys finns presenterad på webbplatsen. En klar majoritet tycker att det är viktigt att företag redovisar hur de prioriterar bland sina viktigaste hållbarhetsfrågor. Dessutom vill man ha information om vilken dialog som förs med företagets intressenter.