23948sdkhjf

Studenter kapplöper till månen

Civilingenjörsstudenter i teknisk fysik och forskare vid Umeå universitet ska utveckla ett mätinstrument för att mäta det elektriska fältet vid månytan, något som aldrig gjorts tidigare.
De deltar tillsammans med organisationen Space Science Sweden i en nyväckt kapplöpning till månen.

– Det här är en stor utmaning för våra fysikstudenter och en fantastisk chans att få jobba med ett skarpt projekt som kommer att göra avtryck på månen, säger Maria Hamrin, docent i rymdfysik och programansvarig för civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik vid Umeå universitet. Månen är vår närmaste granne i rymden och den enda himlakropp som människan har besökt.

Månen var ett hett resmål på 1960-1970-talet, sedan övergavs vår första utpost i rymden för att i stället utforska andra delar av solsystemet. Sedan 1976 har bara en enda månlandning genomförts, Kina skickade 2013 upp en robotstyrd månlandare med en rover, en obemannad landfarkost, för att göra geologiska undersökningar på månen. Men, kapplöpningen till månen har tagit fart igen – och studenter och forskare vid Umeå universitet är med i jakten. I ett spännande projekt ska de bygga ett mätinstrument som ska skjutas upp till månen med en raket i november 2017.

Utvecklat månbil tillsammans med Audi

– Det här är ett fantastiskt projekt för våra studenter, men också för universitetet som helhet, säger Anders Fällström, prorektor vid Umeå universitet. Rymden spelar en stor roll för att väcka intresset för naturvetenskap i stort och rekrytera studenter till naturvetenskapliga utbildningar. Att som universitet ha studenter som är med i projekt som landar på månen är naturligtvis något alldeles extra. Initiativet kommer från Space Science Sweden, en grupp rymdintresserade i Umeå. Tillsammans med det tyska ingenjörskollektivet PT Scientists deltar de i Googles tävling Lunar Xprize som går ut på att skicka en privatfinansierad robot till månen. PT Scientists har i samarbete med biltillverkaren Audi utvecklat en rover som kan köra över månytan, placera ut mätutrustning och skicka data tillbaka till jorden. Tyskarna efterlyste entusiaster som ville utveckla experiment att genomföra på månen. Space Science Sweden antog utmaningen – och fick uppdraget.

– Vi har utvecklat en termiskt skyddad container för vetenskaplig mätutrustning, berättar Sebastian Sjöquist, Space Science Sweden. Vårt eget experiment handlar om att få litiumbatterier att fungera i vakuum, men vi insåg att vi hade plats över för vetenskapliga experiment. Då vände de sig till våra studenter och forskare för att fylla containern med ytterligare innehåll, säger Maria Hamrin. Vi fastnade för att bygga ett instrument som kan mäta det elektriska fältet vid månytan eftersom detta aldrig gjorts förut.

Högriskprojekt

– Det elektriska fältet sätter måndammet i rörelse, vilket kan störa elektronisk utrustning. Att veta mer om det är viktigt inför framtida missioner till månen och liknande himlakroppar, säger Maria Hamrin.

– Forskargrupper i rymdfysik och optisk fysik kommer att bidra med sin kompetens, medan frivilliga studenter är de som bygger och testar instrumentet.

– Som alla rymdmissioner är det förstås ett högriskprojekt eftersom både rymdfarkosten, rovern som landsätts och dess instrument kommer att utsättas för en rad påfrestningar, säger Maria Hamrin. Även om något misslyckas, så att instrumentet inte kan skicka tillbaka mätdata, är ändå ett av våra viktigaste mål uppnått. Vi har visat att det går att bygga vetenskapliga relevanta rymdinstrument med väldigt små resurser och i samarbete med studenter. Universitetsledningen beslutade på tisdagen att delfinansiera projektet med 150000 kronor, vilket bekostar material för att bygga mätinstrumentet och genomföra tester. PT Scientists står för alla kostnader kring själva rymdfärden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096