23948sdkhjf

74-tonsekipage halverar transporter

Höganäs testar i samarbete med GDL Transport och Volvo Lastvagnar ett nytt lastbilsekipage för att transportera metallpulver från Höganäs till Västhamnen i Helsingborg.
– Den här lastbilen kan transportera två istället för en container med färdigt metall­pulver, säger Melker Jernberg, VD Höganäs. På sikt blir det möjligt för oss att halvera transporterna genom tätorten, vilket är en viktig pusselbit i vårt hållbarhets­arbete för att minska vår påverkan på både miljö och människa.

Lastbilsekipaget är ett så kallat HCT-fordon, som kan ta högre tonnage vid container­dragning. Tack vare den större lasten beräknas bränsleförbrukningen minska med upp till 35 preocent per transporterad container. Det är första gången den här typen av ekipage används i stadsnära miljöer.

– Vi på GDL är väldigt glada och stolta över att vi, i samarbete med Höganäs och Volvo Lastvagnar, har fått möjlighet att använda ett HCT-ekipage. Detta projekt går helt i linje med vår nya vision – att skapa hållbara kundunika lösningar, säger Henrik Holm, VD för GDL Transport AB.

Dispens

Det krävs dispens från Trafikverket för att få köra med 74-tonsekipage.

– De första månaderna med den här lastbilen ser vi som en lärotid, säger Johan Walther, logistikchef på Höganäs

– Fungerar det bra räknar vi med att sätta in ytterligare ett HCT-ekipage så snart som möjligt. Att effektivisera transporterna genom tätorten Höganäs och på väg 111 är mycket viktigt för oss.

En rad studier och demonstrationsprojekt med tyngre fordon har genomförts av Volvo med gott resultat. Att lasta mer gods vid varje körning gör transporterna effektivare, ger minskade utsläpp samt färre tunga fordon på vägarna. Samtidigt effektiviseras hanteringen i Västhamnen när färre fordon behöver köra in där. Allt detta med bibehållen trafiksäkerhet.

– Vi har byggt upp en stor erfarenhet av tyngre transporter genom en rad studier och demonstrationsprojekt med mycket goda resultat. Att lasta mer gods vid varje körning gör lastbilstransporterna effektivare, ger minskade utsläpp samt färre tunga fordon på vägarna med bibehållen säkerhet, säger Lennart Cider, projektledare på Volvo.

Mer fakta om 74-tonsekipaget

HCT står för High Capacity Transport, vilket betyder att ett HCT-ekipage kan ha ett högre tonnage – 74 ton – än en vanlig lastbil, som kan ha 64 ton. Den Volvo-lastbil som GDL satt in för Höganäs AB:s räkning kan transportera två istället för en container med färdigt metallpulver till Väst hamnen i Helsingborg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093