Vattenbilar i piplinen
Ett samarbete mellan studenter på KTH och Konstfack har lett fram till sex bilar som tar sig fram lika bra på Stockholms gator som på stadens vatten.
– Det är viktigt att studenterna inte bara jobbar akademiskt med olika teorier utan också får chansen att lösa verkliga problem. Att tussa ihop blivande industridesigner från Konstfack med blivande ingenjörer från programmet Marina system på KTH är också en god idé, de kommer ändå att jobba tillsammans i arbetslivet längre fram, berättar Anders Rosén, universitetslektor på institutionen för farkost och flyg vid KTH.
Förstudie
Han har varit handledare för studenterna och berättar att studentprojektet har gått ut på att göra en förstudie i form av design av en rad olika fordonskoncept och sedan utvärdera och utforska dessa.
Sex studentgrupper har alltså skapat varsitt amfibiefordon, en sorts vattenbil. Det är en liten eldriven bil där det finns begränsningar i form av motoreffekt och yttre dimensioner.
– Tre är gjorda för persontransport och tre för att frakta gods. Vi tweakade så att säga konceptet en smula eftersom studenttävlingen enbart gällde transporter på land. Det fanns dock inget i reglerna som sade att sjötransporter inte var ok, säger Anders Rosén.
Den bil som enligt Anders Rosén lyckades lite bättre än de andra går under namnet Aquair.
– Den här studentgruppen gjorde en ganska fri tolkning av uppgiften att ta fram en farkost för godstransport. Aquair skulle bland annat kunna användas av Stockholm stad för provtagning, till exempel av luft och vatten, något som staden redan gör på andra sätt. Sedan skulle bilen kunna visa upp resultatet i realtid. Aquair skulle kunna vara en informationsplattform, helt enkelt, och upplysa medborgarna om luft- och vattenkvalitet. Men också informera om att dessa mätningar förekommer, säger Anders Rosén..
Roliga lösningar
Provresultatet visas på karossens sidor och Anders Rosén säger att marintekniskt är fordonen mycket intressanta med olika spännande tekniska lösningar för att komma runt en del av de begräsningar som tävlingen medför.
– Begränsningarna gäller dock bara på land. Därför fälls delar av taket ner och blir pontoner på vattnet. Farkosten blir mycket bredare på vatten än på land. Studenterna var under projektet i kontakt med Stockholms Stad som uttryckte att de skulle vilja ha en sådan här vattenbil, säger Anders Rosén nöjt.
Fler studentgrupper har kommit på olika roliga lösningar för framdriften. Rent idémässigt är det intressant med till exempel integrerad propeller i bakhjulsnavet. Det blir lite James Bond över det hela, menar Anders Rosén och skrattar.