Känslor styr jobblojalitet
– Människor som starkt identifierar sig med sitt arbete är mer lojala och trivs bättre därför att de känner att arbetet är en del av dem själva, en del av deras identitet, säger Igor Knez professor i psykologi vid Högskolan i Gävle.
Igor Knez forskar om identiteten och hur man identifierar sig i olika sammahang. Han menar att arbetet har en central roll i våra liv, att det är ett av våra mål i/med livet. Man jobbar och jobbar och identifierar sig med sitt arbete.
- Många gånger när man träffar gamla vänner så tar det bara några minuter innan frågan kommer: "Så vad pysslar du med då?"
- Ditt arbete indikerar din ekonomiska och sociala status. Arbetet har enorm betydelse och du värderas efter vad du arbetar med. Redan som barn får vi frågan: ”Vad ska du bli när du blir stor?”.
Vi identifierar oss med vårt arbete
Den arbetsrelaterade identifikationen kan definieras på tre nivåer, där man bygger upp ett slags lojalitet och identitet.
På organisationsnivå
Jag tycker om organisationen som jag arbetar i. Jag är stolt över att arbeta i den och jag försöker själv i alla sammanhang berätta hur bra det är på min arbetsplats.
På arbetsgruppsnivå
Jag identifierar mig med mina kollegor och det är främst där som min lojalitet finns. Kollegorna betyder mycket för mig.
Yrkesidentiteten
Jag identifierar mig främst med mitt yrke. Det viktigaste för mig är att hålla på med mina uppgifter, att förkovra mig i mitt gebit.
Känslorna går alltid före
Det första som händer när man börjar utveckla en identifikation med arbetet är känslan av närhet/tillhörighet, man knyter ett emotionellt band till arbetet. Sedan kommer också arbetsrelaterade minnen, erfarenheter och upplevelser att knytas till identifikationen.
- Men känslorna går alltid före tanken. Jag tycker om, jag älskar detta, det här är en del av mig, det tillhör mig, ett slags ägandekänsla. Då kommer intellektet att följa med och fylla på.
- Du kan inte skapa något, tycka om något, om du inte har känslan med dig först, det är poängen. Du måste även arbeta en viss tid, för att hinna skapa detta emotionella band.
Han jämför med känslan när man flyttar till en ny stad. Hur många gånger du har behövt resa på semester innan du känner att du kommit hem när du kommer tillbaka. Bilden är från Skyller Industri.