23948sdkhjf

Styr upp sakernas Internet

Med ny plattform kan medarbetaren ute på fältet samla in data och få hela serviceorganisationen att kopplas samman.
Field Service Lightning är en lansering inom fältservice från en av världens största leverantörer av programvara för kundstödssystem (CRM), Salesforce. Plattformen, som byggs på SF:s Service Cloud, gör det möjligt för företagen att leverera mobil, intelligent kundservice från vilken plats som helst.
Behovet av att använda information från sakernas Internet (IoT, Internet of things), ökar ständigt. Analyshuset Gartner uppskattar att det i dag finns 6,4 miljarder internetuppkopplade ”saker” och att antalet kommer att ha ökat till 20,8 miljarder år 2020. Dessa miljarder av uppkopplade enheter innebär självklart enorma möjligheter men utgör samtidigt en stor utmaning för företagen. Endast 19 procent av företagen i Gartners undersökning har en IoT-strategi även om 92 procent anser att det är nödvändigt att ha en sådan.Resultatet blir bättre kundservice och potentiell merförsäljning.
Lättare underhålla
Ett exempel kan vara när en kund vänder sig till servicedesken på grund av att Internetuppkopplingen har slutat fungera. När problemet har lösts kan medarbetaren se att samma kund vid ett tidigare tillfälle har gjort en förfrågan om snabbare Internetuppkoppling. Medarbetaren kan då passa på att erbjuda kunden en annan lösning.
Field Service Lightning utlovas också att göra det lättare att planera underhållsuppgifter och underlätta arbetet för medarbetarna som arbetar ute på fältet. Om en servicetekniker till exempel är försenad på grund av köer i trafiken eller måste använda längre tid än planerat på en arbetsuppgift kommer systemet att skicka uppgiften vidare till en medarbetare som finns närmare till hands. 65 procent av den mobila servicepersonalen skriver fortfarande ut dagens arbetsorder och tar med den ut i bilen. Med Field Service Lightning får medarbetaren i stället åtkomst till alla uppgifter i realtid och kan själv göra löpande uppdateringar. All information skickas tillbaka till Salesforce-plattformen som håller medarbetaren uppdaterad i realtid.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109