Silvent växer snabbt i Kina
Den svenska tillverkaren av produkter för tryckluft dubblar nu antalet anställda efter bara tre månader i landet.
– Vi har under ett antal år varit verksamma på den asiatiska marknaden genom återförsäljare men såg tidigt att det krävdes en egen organisation på plats för att vi skulle kunna lyfta ordentligt, säger Anders Erlandsson, vd på Silvent.
I januari 2016 öppnade Silvent kontor och kan redan nu konstatera att intresset för bolagets kunskap om arbetsmiljö och energioptimering är enormt stort. Många multinationella bolag har sin produktion i Kina och arbetsmiljön är en glödhet fråga inte minst från de ägarbolag som finns i USA och Europa.
Inom tre år räknar Silvent med att återigen minst ha dubblat antalet anställda och Anders Erlandsson ser att Kina kommer stå för minst 30 procent av omsättningen före år 2020. Då kommer de amerikanska, europeiska och kinesiska marknaderna att vara ungefär lika stora för Silvent.
– Marknaden i Kina är enorm. De flesta amerikanska och europeiska bolag har betydande delar av sin produktion i Kina och viljan att göra rätt för sig är stor. Finns det något man kan göra för exempelvis arbetsmiljön så gör man det. Dålig publicitet runt produktionen är en fara som de allra flesta är medvetna om och många arbetar hårt för att säkerställa att all produktion görs på ett sätt som är tillfredsställande utifrån amerikanska och europeiska mått mätt.