Opålitlig bil med ny elektronik
Utvecklingen av ny elektronik sker ofta till priset av kortare livslängd och sämre tillförlitlighet, framkommer i forskningsprojekt Swerea utfört .
Swereas projekt visar att de standardiserade metoder som används för att testa elektronik inte längre håller måttet. Nya elektronikkomponenter har ofta större chip, innehåller nya material och monteras på mönsterkort med blyfria lödfogar. Forskning på Swerea har visat att de standardiserade metoder som används för att testa elektronik med inte längre håller måttet. Nya material och nya konstruktioner ger nya typer av fel och kortare livslängd för den nya elektroniken. Därför kan ny elektronik ha både sämre tillförlitlighet och större spridning i livslängd än vad de standardiserade testerna visar.
– Vi måste lära oss att förstå mekanismerna som gör att den nya elektroniken kan haverera men även hur relevanta test ska vara utformade. Utan den förståelsen kan vi aldrig skapa elektronik som vi kan lita på, säger Per-Erik Tegehall, Swerea IVF.
I ett forskningsprojekt som handlar om öka tillförlitligheten hos elektronik i fordon har man till exempel upptäckt sprickor i mönsterkorten som kan påverka livslängden vid både testning och användning av elektroniken. Swerea-projektet har finansierats av FFI - Fordonsstrategisk Forskning och Innovation. Resultaten har nyligen publicerats i Microelectronics Reliability.