23948sdkhjf

Scania och Asko testar vätgasdrift

Vätgasen ska produceras lokalt, med hjälp av solceller. Bilarna ska köras i distributionstrafik med körsträckor uppemot 500 kilometer.
– Projektet är mycket intressant och innebär en unik möjlighet att testa vätgastekniken i krävande kunddrift. Omvandling av vätgas till elenergi ombord på lastbilar som körs längre sträckor kommer att ge värdefulla erfarenheter för Scanias fortsatta utveckling av elektrifierade drivlinor, säger Nils-Gunnar Vågstedt, ansvarig för utvecklingen av Scanias hybridisering och elektrifierade fordon.

– Asko är Norges största grossistföretag och levererar dagligvaror till NorgeGruppens butikskedjor och siktar på att uppnå en klimatneutral verksamhet.

Vätgastekniken kommer att testas i Scanias i lastbilar med elektrisk drivlina. Elenergin omvandlas av vätgas i bränsleceller ombord på fordonen.

Forskningsprojektet delfinansieras av norska staten.Scania kommer att leverera treaxliga distributionslastbilar med en totalvikt av 27 ton, där förbränningsmotorn i drivlinan ersätts med en elektrisk motor som drivs med el från bränsleceller och vätgas ombord på fordonet. Den övriga drivlinan utgår från samma standardkomponenter som för de hybridlastbilar och -bussar som Scania redan idag levererar. Tre lastbilar kommer att ingå i forskningsprojektet, med option på ytterligare ett fordon. Provdriften inleds 2018.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094