Scania och Asko testar vätgasdrift
Vätgasen ska produceras lokalt, med hjälp av solceller. Bilarna ska köras i distributionstrafik med körsträckor uppemot 500 kilometer.
– Asko är Norges största grossistföretag och levererar dagligvaror till NorgeGruppens butikskedjor och siktar på att uppnå en klimatneutral verksamhet.
Vätgastekniken kommer att testas i Scanias i lastbilar med elektrisk drivlina. Elenergin omvandlas av vätgas i bränsleceller ombord på fordonen.
Forskningsprojektet delfinansieras av norska staten.Scania kommer att leverera treaxliga distributionslastbilar med en totalvikt av 27 ton, där förbränningsmotorn i drivlinan ersätts med en elektrisk motor som drivs med el från bränsleceller och vätgas ombord på fordonet. Den övriga drivlinan utgår från samma standardkomponenter som för de hybridlastbilar och -bussar som Scania redan idag levererar. Tre lastbilar kommer att ingå i forskningsprojektet, med option på ytterligare ett fordon. Provdriften inleds 2018.