23948sdkhjf

Scania premiärvisade i Paris

Tio års utvecklingsarbete. 20 miljarder SEK i projektkostnader. Drygt 1 miljon körda mil under utprovningarna. Global lansering i fem faser.
Se där lanseringen indelad i fem punkter. 40 000 kunder bjuds in för att uppleva Scanias erbjudande på plats. Det är starkt fokus på kundernas lönsamhet via exakt anpassade transportlösningar i form av hållbara produkter och tjänster. Enligt Scania ger den nya lastbilen ger i snitt 5 procent lägre bränsleförbrukning.

Scanias hela erbjudande tar marknadens syn på begreppet premium till nya nivåer.Scania introducerar ett nytt lastbilsprogram, resultatet av tio års utvecklingsarbete och satsningar på i storleksordningen 20 miljarder kronor. Med det nya programmet vidgar Scania sitt erbjudande och kan nu, tack vare sitt unika modulsystem, fler prestandasteg, uppkoppling och en omfattande palett med produktivitetshöjande tjänster, erbjuda hållbara transport-lösningar som är exakt utformade för alla slags kunder i den hårt konkurrrenssutsatta transportindustrin. Löftet är att Scanias kunder alltid ska kunna utföra sina uppdrag på det mest hållbara och lönsamma sättet, oavsett bransch och tillämpning.

− Vi lanserar idag inte bara ett nytt lastbilsprogram utan en unik, sinnrik bygglåda med hållbara lösningar i form av produkter och tjänster som jag tveklöst hävdar att Scania är först i branschen att verkligen kunna leverera. Vi riktar oss direkt mot vår huvuduppgift, att ge våra kunder förutsättningarna för lönsamhet i den verksamhet som verkligen betyder något för dem, nämligen deras egen.

Omfattande utvecklingsarbete

Produktionen av de nya lastbilarna startar omgående vid Scanias slutmonteringsfabrik i Södertälje. Inledningsvis ligger fokus på fordon och tjänster för användning inom fjärrtrafik, men fler valmöjligheter introduceras fortlöpande i takt med att fler av Scanias fabriker ställs om och ytterligare valmöjligheter öppnar sig.

− Det ligger ett enormt omfattande utvecklingsarbete från våra ingenjörer bakom denna introduktion, betonar Henrik Henriksson, Scanias VD. Det mest påtagliga är förstås de nya hytterna, men den verkliga innovationen är att vi nu introducerar ny teknik, tjänster och insikter som hjälper våra kunder att få överblick över både kostnader och intäkter. Vårt mål är att våra kunder ska kunna nå hållbar lönsamhet, oavsett vilken typ av uppdrag eller förhållanden de verkar under. Kundernas fordon utgör alltid en länk i en större helhet, det bejakar Scania genom kvalitet, tillgänglighet och en rad fysiska eller uppkopplade tjänster. Vårt erbjudande omdefinierar vad begreppet premium hittills har stått för inom lastbilsindustrin.

Scania lanserar sitt nya erbjudande i omgångar med tydligt fokus på olika slags kundsegment enligt ett noga utmejslat schema. Från starten i Europa fortsätter introduktionen av fler kunderbjudanden innan hela processen avslutas med parallella lanseringar på marknaderna utanför Europa. Bland de förbättringar Scania introducerar märks särskilt en sänkt dieselförbrukning med 5 procent, tack vare faktorer som nya drivlinor och förbättrad aerodynamik.

Det uttalade målet är att minst 40 000 kunder och spekulanter själva ska ha provkört de nya bilarna och tagit del av Scanias samlade erbjudande med allt från hållbarhetsoptimering till finansiering, försäkring och underhåll i samband med introduktonerna. Andra kanaler är kommunikation på nätet, i media samt via Scanias cirka 1 700 återförsäljare i drygt 100 länder. Premiärvisningen skedde tidigare i kväll i Paris inför omkring 1 500 särskilt inbjudna gäster och på global basis via webben.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.085