23948sdkhjf

Förarlöst kommunicerar med fotgängare

Självkörande fordon är en av de största revolutionerna som sker i fordonsindustrin just nu. Fördelarna är många, men det skapar också utmaningar för hur omgivningen ska reagera på fordonen. Interactive Institute som forskar för att hitta ett system där människor kan skapa tillit till fordon då de framförs utan en aktiv förare.
I ett pågående forskningsprojekt ska Interactive Institute nu testa hur människor reagerar i mötet med ett förarlöst fordon.

Att inte ha en aktiv förare i ett fordon skapar andra förutsättningar i trafiken. Vid ett övergångställe kan exempelvis en fotgängare med blicken få kontakt med föraren av ett fordon för att veta att föraren kommer att stanna i tid. Finns det ingen aktiv förare kan det uppstå osäkerhet om fordonet verkligen sett fotgängaren. Därför är kommunikation mellan fordon och fotgängare ett helt nytt område som just nu utvecklas och testas. Området är högrelevant då många olyckor i trafiken sker vid obevakade övergångställen, något som försäkringsbolaget If till exempel i tidigare undersökningar visat.

Displayen i vindrutan signalerer till sin omgivning och berättar hur fordonet tänkt att bete sig.

– Med förarlösa fordon finns det inte längre en naturlig kommunikation mellan förare och fotgängare, och den avsaknaden måste vi på något sätt ersätta. Genom att utveckla ett gränssnitt som kommunicerar med sin omgivning kan vi ersätta subtila signaler såsom gester och ögonkontakt som trafikanter normalt använder, säger Anna Sirkka, ansvarig för Interactive Institutes verksamhet i Piteå.

Placeringen av gränssnittet är enligt forskningsledaren Johan Fagerlönn viktigt. Människor har över lång tid lärt sig att rikta blicken mot vindrutan när de ser ett fordon. Därför har man i projektet valt att placera ljussignalerna i vindrutans övre del, vilket är den del på fordonet dit det är naturligt att rikta blicken om man är fotgängare. Placeringen gör det också möjligt att ha ett signalsystem som fungerar oavsett bilmärke då det inte inkräktar på fordonets design i övrigt

Sedan 2013 har Interactive Institute arbetat med att ta fram gränssnitt som stödjer kommunikationen mellan automatiserade fordon och övriga trafikanter. Gränssnitten syftar till att uttrycka fordonets intentioner, exempelvis att fordonet tänker stanna när en fotgängare vill gå över vägen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062