23948sdkhjf

Museum om 70-årings historia

Toyota Material Handling i Mjölby har nyligen invigt ett museum där bland annat den första hydrauliska palltrucken, skapad av Ivar Bryntse 1948, finns.


Liften designades sedan 1967 av Rune Monö, svensk industridesigner och pionjär inom området. Båda verksamma på dåvarande BT Truck Undertecknad minns att industridesign på slutet av 80-talet fortfarande kändes okänt och ifrågasatt.

BT går tillbaka till företaget Byggnadsekonomi som grundades 1946 av HSB. HSB:s chef Sven Wallander skickade Ivan Lundqvist till USA. Lundqvist skulle studera och köpa in byggmaterial men såg hur gaffeltruckarna användes och revolutionerade transportarbetet. Lundqvist kom hem med en agentur för gaffeltruckar. HSB:s Byggnadsekonomi blev nu istället Bygg- och Transportekonomi. Lundqvist var chef från starten 1946 och fram till 1980. Kooperativa förbundet blev ägare sedan HSB valt att lämna verksamheten.

– 1948 lanserades som sagt den första palltrucken. De första åren var BT i Ulvsunda i Bromma i västra Stockholm. 1952 flyttade bolaget till Mjölby. Sedan 1967 befinner sig fabriken på Lundby industriområde. Idag har trucktillverkaren tillverkning av lagertruckar i Mjölby och motviktstruckar i italienska Bologna och franska Ancenis.

Företaget utvecklade tillsammans med SJ den så kallade Europapallen som presenterades 1949. Den är idag standard för transporter inom EU och övriga världen.

BT köptes av Toyota 2000 och är en del av Toyota Material Handling Group (TMHG), som är världens största tillverkare av materialhanteringsutrustning. TMHG är i sin tur en del av Toyota Industries Corporation, TICO. De varumärken som ingår i Toyota-koncernen är förutom BT: Cesab, Toyota och Raymond.

Bilder:

1.

Bästa PR-placeringen av varumärket är i James Bond-filmen Goldfinger från 1964.

2.

Den första hydrauliska palltrucken, skapad av Ivar Bryntse 1948.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109