Autodesk ökar kundupplevelsen
Autodesk ska ta sin kundservice och support till nya nivåer tillsammans med IBM Watson genom ett globalt samarbete med syfte att förbättra upplevelse och service för Autodesks kunder genom maskininlärning.
- Vårt samarbete med IBM Watson gör det möjligt för oss att utveckla conciergeservicen Otto och erbjuda en produktiv och tillförlitlig satsning för våra kunder, säger Gregg Spratto, vice president, operations på Autodesk. Så här fungerar det När en kund eller partner behöver support kopplas de samman med Otto via Autodesk online support. Först verifieras kunden via en aktiveringskod där Otto genom NLP (Natural Language Processing) samt web-tjänsten bekräftar kundens licens för att därefter automatiskt generera en ny kod. Allteftersom projektet utvecklas så kommer Otto att använda sig av maskininlärning för att hantera komplexa förfrågningar och ge Autodesk möjligheten att erbjuda kunder och partners en snabb och effektiv dygnet-runt-service.
- Idag förväntar sig folk att få service omedelbart. Autodesk ser varje möte med kunden som en möjlighet att också möta och leva upp till den förväntan. I och med Otto och Watson så kan de leverera en förstklassig slutanvändarupplevelse samtidigt som de själva förbättrar sitt helhetserbjudande, säger Beth Smith, general manager, offerings & technology, IBM Watson.
Watson´s NLP och inlärningsteknik hjälper Otto att förstå det bakomliggande syftet med kundernas frågor ochatt snabbt generera högkvalitativa svar. I utvecklingsarbetet försåg Autodesk systemet med historisk data från bland annat chattloggar och tidigare case för att tillförsäkra sig Ottos förmåga att kunna respondera på ett brett spektra av frågeställningar. I takt med att programmet utvecklas så kommer Autodesk tillsammans med en grupp av experter löpande se över och addera nya features och kompetenser.