Verkstads i studie om hållbarhet
Med start 2017 kommer hållbarhetsstudien Sustainable Brand Index att genomföras för företag inom B2B-sektorn.
- Vi har sett ett behov av detta senaste åren och därför valt att satsa resurser på det. Det är en komplex studie eftersom vi måste fråga rätt personer på rätt företag samt få dem att ta sig tid. Men hittills ser det mycket bra ut, säger Erik Elvingsson Hedén, VD på Sustainable Brand Insight som ligger bakom studien.
Totalt kommer 10 branscher och 100 varumärken att undersökas första året. Respondentgrupperna i studien är totalt 33 stycken, bland dessa märks bland andra inköpschefer, upphandlare, ekonomichefer, produktionschefer och chefsläkare. Resultatet, däribland en ranking över de 100 företagen, beräknar man publicera under Q1 2017.
Sustainable Brand Index är idag Nordens största varumärkesundersökning om hållbarhet. Grunden i studien är bland annat FN:s Global Compact och Sustainable Development Goals. Syftet med Sustainable Brand Index är att belysa vikten av hållbart varumärkesbyggande och öka kunskapen om hållbarhet inom B2B-sektorn.
Bland företagen i studien är följande från verkstadsindustri: Saab, Sandvik, SCA, Scania, Securitas, SKF, SSAB, Tetra Pak och Volvo Trucks.