Steeltech leasar istället för att köpa
När Steeltech i Alingsås beslutade att fokusera på plåt och kraftigt vässa maskinparken valde man att leasa all ny utrustning istället för att köpa den.
TEXT OCH FOTO PER BERGBOM
Företaget leasar nu kantpress, laserskärmaskin, lasersvetsrobot, gradningsmaskin och skumningsanläggning för isolering av plåtarna.
– Det började med att vi beslöt oss för en laserskärmaskin från Trumpf, berättar Björn Sjödin, vd.
– Förut har vi lånat på banken vid nyinvesteringar men Trumpf presenterade leasing som ett alternativ. Vi tyckte att det var bra att inte lägga alla ägg i samma korg så vi valde deras finansbolag – SG-finans, som lade upp ett leasingavtal på ett antal år med möjlighet att sedan lösa ut maskinen till restvärde.
– Fördelen med leasing är ju att man låser inte upp kapital på samma sätt som vid ett köp, förklarar Thomas Lavstrand, ekonomichef.
– Och förutom möjligheten att lösa till restvärde går det i leasingavtalet att byta maskin. Leasing ger oss en större frihet än ett banklån. Balansräkningsmässigt bokar man inte upp en tillgång vilket innebär bättre soliditet genom att man bara för in kostnaderna i böckerna.
– En annan anledning till att vi valt leasing är att flera rätt stora kunder har betalningsvillkor ända upp till 130 dagar, fortsätter han.
Stenhård konkurrens
Steeltech tillverkar i huvudsak utrustning för storkök och livsmedelsindustri: diskmaskiner som klarar upp till drygt 10 000 tallrikar i timmen, upptiningsskåp och transportsystem för att serva diskmaskiner med gods. Största produkt är kokgrytor för storkök.
– Eftersom vi är en ren underleverantör säljs produkterna under våra kunders namn: Electrolux, Ipinium, Loipart, Hildebrand med flera. Eftersom Electrolux och Hildebrands marknad är hela världen är våra produkter väl spridda. Detsamma gäller Loipart som säljer storköksutrustning för fartyg åt varv, rederier med flera och Ipinium som levererar ugnslösningar och upptiningsskåp.
– Konkurrensen mellan tillverkare av storköksutrustning är stenhård, berättar Björn Sjölin.
– Framförallt från italienska tillverkare som är otroligt duktiga på design. Dessutom ökar komplexiteten hos produkterna – mera teknik, specialanpassningar, planering och logistik, vilket kräver mer av oss.
– Just nu går våra kokgrytor jättebra och vi tar nya marknadsandelar liksom på service till maskinerna. Marknaden för upptiningsskåp diskmaskiner är stabil. För transportsystemen har vi kapacitet över. Legosidan ökar på mindre maskiner och på delmontage åt producenter som Toyota och Astra.
Och omsättningen stiger.
– Sedan finanskrisen 2008 har vi sakta arbetat oss upp mot samma omsättning som före den. Nästa år räknar vara tillbaka på över 100 miljoner, säger Thomas Lavstrand.
För 7-8 år sedan beslöt företaget att inrikta sig mera på själva plåttillverkningen.
– Innan dess gjorde vi väldigt många olika saker: vi hade egen konstruktion, eltillverkning med elmontage, pressar med mera. Men eftersom kostnadstrycket på lego är så stort bestämde vi för att fokusera på plåt: skära, forma, svetsa, köpa in komponenter och montera dem själva. Eltillverkningen och pressarna sourcade vi ut, berättar Björn Sjölin.
– Vi hade redan en bra verkstad, men för att vässa den och för att göra Steeltech mer kostnadseffektivt behövdes ny utrustning. I huvudsak från Trumpf eftersom vi har ett bra samarbete med dem sedan länge. Handlar det om plåtberedningsmaskiner ska det mycket till för att vi ska köpa av någon annan. Då får det vara en verklig specialmaskin.
På några få år investerade man därför i en Trumabend V130 kantpress, gradningsmaskin från Maskinab och skumningsanläggning för isolering av plåtarna, en Trumpf 3030 laserskärmaskin och nu senast en cell med en Trulaser Robot 5020 svetsrobot.
Senaste tekniken
Teknologin är företagets flaggskepp. Förutom bilindustrin är det inte många som har den teknologin, enligt Björn Sjölin.
– Programmeringsmässigt knyter vi ihop maskinerna mer och mer. Vi har just installerat Trumpfs nya mjukvara TruTops Boost för att kunna programmera kantpress och laser samtidigt.
– Eftersom verkstaden nu har den senaste tekniken inom laserskärning, lasersvetsning och kantpressning i rostfritt fokuserar vi kraftigt på att ta nya marknadsandelar inom legotillverkning.
– Under drygt ett par år har vi satsar kraftigt på det benet. Folk har inte vetat om att vi förutom storköksutrustning också sysslar med lego, men nu börjar den verksamheten ta fart, bland annat, genom Elmiamässan. I år deltog vi inte eftersom vi var tvungna att ta hand om effekterna av vår snabba tillväxt, förklarar Björn Sjölin.
Service och reservdelar är ett annat ben som ska utvecklas mera.
– Det är ett område med goda tillväxtmöjligheter. Service betyder också att vi kommer närmare slutkunderna och får mera kunskap om dem, menar ekonomichefen Thomas Lavstrand.
– För tre år sedan hade vi inte en enda servicetekniker. Idag har vi fyra, och vi vill anställa flera. Det är svårt att få tag i personal, och vi raggar inte folk på andra verkstadsföretag i stan, istället är vi med i teknikprojekt på skolor. Vi ordnar studiebesök för gymnasieelever som kan se att vi har en spännande arbetsplats med den senaste tekniken som är komplex och innehåller mycket it.
Fortfarande stort investeringsbehov
Steeltech har också satsat på en kompetent utvecklingsavdelning som kan ta fram kompletta maskiner och även hjälpa kunder att utveckla en ny produkt.
– Men vi hjälper även då och då lokala kunder med att förbättra eller förbilliga en produkt om det behövs. Men vi helst inte gå utanför vår traditionella nisch – utvecklingsavdelningen ska inte sälja timmar, förklarar Björn Sjölin.
Plåtlagret innehåller i stort sett bara rostfritt. Aluminium och svartplåt tas hem enligt kundönskemål. Eftersom Steeltech har en egen inköpsavdelning kan man till legokunder även köpa in lackade, betade och svarvade komponenter.
Automatiseringen av produktionen ska öka ännu mer.
– För tio år sedan var automatisering inte intressant om man inte tillverkade i serier om minst hundra. Nu har tekniken utvecklats så långt att det lönar sig att automatisera om man har löpande tioserier åtminstone ett par gånger om året. Så återkommande produktion är det vi försöker hitta, säger Björn Sjölin.
Investeringsbehovet är fortfarande stort.
– Processen att vässa företaget tar aldrig slut. Närmast ska vi titta på en bättre lösning för fixtureringen i lasersvetscellen. För närvarande måste en operatör gå in i cellen och byta fixtur. Istället vill vi kunna ladda på utsidan för att växla bord i cellen. Det är inte någon standardutrustning utan vi får anlita någon systemutvecklare som till exempel Permanova i Göteborg eller AVT i Alingsås.
__________________________________
(separate box)
HISTORIA
Företaget SteelTech AB grundades 1998 då Electrolux lade ner sin verksamhet i Alingsås. Ett antal medarbetare drev verksamheten vidare.
1945 ElectroHelios flyttar ut tillverkning av storköksutrustning från Hammarby till Alingsås.
1957 Bolinders köps in och tillverkning av gasspisar m m startar.
1960 AB Engvalls maskinfabrik i Gävle med tillverkning av disk- och kaffemaskiner flyttas till Alingsås.
1961 ElectroHelios tar över gamla Alingsås-företaget Elektroapparat (AEA).
1962 ElectroHelios övergår i Electrolux ägo.
1964-65 Getingeverken förvärvas och storköksdelen flyttas till Alingsås.
1971 Schaub & Co, där bland annat Växjö Mekaniska Verkstad ingår, förvärvas. Tillverkningen av diskmaskiner överförs till Alingsås.
1972 Företaget byter namn till Electrolux.
1981 Lederhausen förvärvas. Tillverkningen av grillar överfördes till Alingsås från Dalarna och Finland.
1984 Zanussi förvärvas.
1998 Electrolux lägger ner fabriken i Alingsås och företaget SteelTech i Alingsås AB grundas - då med 35 anställda.
2005 Delägarskap i Hildebrand Industrie AG.
2012 Ny produktionslayout för mekaniska verkstaden
2012 Investering i ny laserskärmaskin Tru Laser3030 och ny gradningsmaskin Lissmac Steelmaster
2014 Investering i Lasersvets TruRobot 5020
På bilderna:
1. Stefan Eriksson monterar diskmaskin för diskning av lådor
2. Automatisk laddning av plåt i Laserskärmaskin Trumpf TruLaser3030