Laddbara bilar nära fördubblas
I november ökade beståndet av laddbara bilar i trafik i Sverige med 1 055 stycken. Det finns nu 26 925 laddbara bilar i Sverige. De laddbara bilarna finns i hela landet, endast i fyra kommuner saknas registrerade laddbara bilar.
Under november fortsatte Volkswagen Passat GTE att öka mest av laddhybriderna (+276), följt av Mitsubishi Outlander (+198). Bland de rena elbilarna ökade Nissan Leaf (+53) mest, följt av Tesla Model S (+39).
Sveriges första elbilsmässa, eCarExpo, arrangerades i Stockholm och Göteborg under månaden som gick. På mässan kunde besökare se det breda utbud som finns av både laddbara bilar och laddutrustning för publik och privat miljö. Målet med mässan var bland annat att göra det enkelt och roligt för den som funderar på att byta till eldrift att hitta information.
– Det är fantastiskt vilket intresse som finns för eldrift och laddning just nu. Och det var extra roligt att träffa många personer som redan kör på el och höra hur nöjda de är. Samtidigt finns det ett fortsatt stort informationsbehov, och jag noterade att en målgrupp som nog behöver en extra utbildningsinsats är de som säljer bilarna. Det är dags att byta hästkrafter och acceleration mot räckvidd och laddtid, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.
Den svenska laddinfrastrukturen fortsätter att växa. I slutet av oktober fanns 2 565 laddpunkter fördelade på 726 laddstationer, enligt Sveriges nationella databas för laddinfrastruktur (laddinfra.se). Av dessa är 1 396 laddpunkter utrustade med uttag Typ2 och 186 laddpunkter med CCS/Combo2, vilka är de standarder som EU slagit fast ska gälla i publik miljö.