23948sdkhjf

Färg livar upp vinnande vitt

Axalta Coating Systems har publicerat sin Global Automotive 2016 Color Popularity Report, som bekräftar att vitt fortsätter att dominera.
Samtidigt konstaterar leverantören av våtlacker och pulverfärger att inslag av färgglada skiftningar livar upp neutrala kulörer och på så vis är i färd med att återigen göra färg populärt på bred front.

- Vi ser en klar preferens för de neutrala färgtonerna, men det finns en hake”, förklarar Nancy Lockhart, Axaltas chef för kulörmarknadsföring i Nordamerika.

Vi ser att man blandar in färgglada skiftningar i dessa neutrala kulörer för att skapa iögonfallande färgtoner. Håll utkik efter tint och andra effekter för att skapa djup och skönhet hos dessa neutrala nyanser i framtiden.

Bland de regionala huvudnyheterna från Axaltas 2016 Color Popularity Report kan nämnas:

* På världsbasis: Vitt behåller förstaplatsen, på nära fyra av tio nya fordon.

* Afrika: Här föredras främst ljusa kulörer: silver och vitt utgör tillsammans 63 procentav nybilsköpen.

* Asien: I Kina är mer än hälften av alla sålda fordon vita. Solid vit överträffar pärlemorvit med mer än 39 procentenheter i popularitet. I Japan är däremot pärlemorvit (27 procent) mer populär än solid vit (7 procent).

* Europa: Med 17 procent är grått mer populärt här än i någon annan region. Svart är på tillbakagång och är nu 7 procentenheter efter vitt på förstaplatsen.

* Nordamerika: Grått utmärker sig med 2 procents ökning i popularitet och utökar sin ledning över silver.

* Ryssland: Beige/brunt ligger på 8 procent, precis som i Kina. Ingen annan region når upp till den nivån.

* Sydamerika: Grönt seglar in på 5 procent, vilket delat med Ryssland gör regionen tillden med störst preferens för grönt.

Enligt Elke Dirks, OEM-kulördesigner för bilindustrin i Axaltas region Europa, Mellanöstern och Afrika, använder Axalta kulörpopularitetsinformationen till att bistå kunder när det gäller kulörval.

- Vår trendrapportering håller Axalta på alerten när vi arbetar med att ta fram framtidens kulörer tillsammans med biltillverkare, säger hon. “Att förstå kundpreferenser och trender ger oss en inblick som hjälper oss att förutse i vilken riktning konsumenternas val kan komma att förändras under de kommande åren.

- Konsumenternas bedömning av färgnyanser såsom skillnaden mellan solid och pärlemorvit i olika delar av Asien återspeglar de subtila skillnaderna i konsumentpreferenser, tillägger Annie You, OEM-kulördesigner för Axalta i Kina.

- Medvetenheten om dessa skillnader utgören konstant påminnelse om att vi ständigt behöver se över vår kulörpalett för att hålla jämna steg med medvetna köpare och med biltillverkarna som förlitar sig på Axaltas kulörval.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.782