SSAB ska transportera utan utsläpp
SSAB i Oxelösund tar nya steg för att minska utsläppen av koldioxid. I ett unikt projekt testas nu koldioxidfria interna transporter.
SSAB, med masugnstillverkning i både Luleå och Oxelösund, är ett av de bolag som släpper ut allra mest koldioxid i landet. I september meddelade bolaget att man vill utreda om det går att ersätta kolet mot vätgas i ståltillverkningen.
Nu vill SSAB i Oxelösund fortsätta på den inslagna vägen genom att testa koldioxidfria interna transporter som drivs av vätgas och bränseceller.
SSAB:s fabriksområde i Oxelösund är lika stort som Monaco. På området flyttar truckar 250 000 ton material sammanlagt 1 500 mil varje vecka. Initiativtagare till projektet och chef för interna transporter vid SSAB Oxelösund är Göran Hård.
50-tal olika fordon
Idag används totalt ett 50-tal olika fordon inom interna transporter i Oxelösund och främst fossila bränslen används som energikällor.
– I snitt flyttas ett material åtta gånger inom området. En fjärdedel av SSAB:s materialleveranser för verksamheten i Oxelösund handlar om att flytta material inom Oxelösunds område.
– Det är väldigt många interna transporter och vi gör av med mycket fossilt bränsle idag, vilket vi hemskt gärna vill komma ifrån, säger Göran Hård.
I dag har SSAB 40 olika typer av truckar och en fossilfri flotta är målet. Truckarna har en tung last att bära. Göran Hård visar på en hög med plåtar på gården.
– Varje plåt väger över tre ton.
Truckutsläpp ska bli vatten
Projektet har en budget på över 10 miljoner kronor och kommer till största del finansieras av Energimyndigheten, SSAB och Kalmar. I projektet ska en 14 ton tung gaffeltruck från Kalmar förses med bränsleceller och drivas med vätgas för att utsläppen från trucken istället ska bli vatten.
Vätgas in, bara vatten ut. Ett utvecklings- och uppvisningssamarbete mellan det svenska stålbolaget och den finskägda trucktillverkaren ska hjälpa till att staka ut vägen mot det koldioxidfria lagret.
– Det här är ett mycket bra projekt för SSAB i Oxelösund, där vi konkret kan utreda möjligheterna att minska vårt fossilberoende. Förutom att vi helt byter bränsle får vi på köpet en bättre maskin, säger Jacob Sandberg, platschef och produktionschef på SSAB i Oxelösund.
Bygger på el
Kalmar ser med stor spänning fram mot projektet som omfattar 1,7 miljoner euro, det vill säga 16,5 miljoner kronor.
Kalmars gaffeltruckar finns från 5 ton och uppåt 70 ton. I dag finns mindre gaffeltruckar på marknaden drivna av bränsleceller. Utmaningen är främst för tilllverkaren att skala upp storleken.
– Nu ska vi ta fram bränslecellsdrivna truckar i storleken 14-16 ton. Det är också standardstorlek och den vanligaste volymstorleken på marknaden, säger Johan Hellström, produktansvarig vid Kalmar.
I övrigt blir det en vanlig Kalmar-truck som bygger på el istället för diesel.
– Valet av vätgas beror på att truckarna går dygnets alla 24 timmar och det finns inte någon tid att ladda dem. Eltruckarna producerar sin egen ström, säger Johan Hellström.
Utvärderas
Projektet samordnas av TFK – TransportForsK (TFK) som är ett privat forskningsinstitut inom logistik- och transportområdet. Bakom TFK står en ideell förening med ett 40-tal medlemmmar inom bland annat den tunga industrin i Sverige.
– Vi har gjort en förstudie för bränslecellsdrift. Stora mängder kan användas för vätgasframställning, säger Peter Bark, VD för TFK.
Projektet kommer att pågå till juni 2018, och omfatta ett test av gaffeltrucken under ordinarie drift dygnet runt i 5–8 månader, för att sedan utvärderas.
– Det här som kan ses som lite i jämförelse med våra totala koldioxidutsläpp, det är ett betydande bidrag, säger Jacob Sandberg.
Hur fungerar en bränslecell?
I princip som ett batteri. Skillnaden är att bränslecellen kräver ett bränsle, vanligtvis vätgas, för att fungera. Vid anoden delas vätet upp i elektroner och protoner. Elektronerna leds genom en elektrisk ledning och bildar en ström. Protonerna vandrar genom en elektrolyt till katoden, där protoner och elektroner reagerar med syrgas och bildar vatten.
bildtexter:
1.
Jacob Sandberg till vänster är plats- och produktionschef på SSAB i Oxelösund. I mitten står Johan Dahlström som är fordonsförare i Oxelösund.
2.
Angelika Treiber och Peter Bark från forskningsinstitutet TFK.