Strategiskt fordonsseminarium kring det oväntade
FKG bjuder in bland annat Peter Carlsson som är dagsaktuell i och med batterisatsningen Northvolt.
Denna gång, i Stockholm, har man en lång talarlista med bland annat Peter Carlsson vid innovationsbolaget Amplify, tidigare på fordonstillverkaren Tesla och dagsaktuell för batterisatsningen Northvolt.
– Årets tema är att man som leverantör inom fordonsindustrin ska vara beredd på det oväntade, disruptiva, säger Fredrik Sidahl, vd för FKG.
Därför är ”How to act in a disruptive future” temat på engelska som ska spegla att det är starka förändringskrafter i rörelse inom både automotive, mobilitet och transportsystem.
– Vi har identifierat ett antal framtidsutmaningar som både är hot och möjligheter för leverantörs- och fordonsindustrin. På seminariet kommer talarna att beskriva möjliga vägar och nödvändiga vägval för leverantörerna för hantera dem i deras resa mot 2030, säger Fredrik Sidahl.
Utmaningarna/frågeställningarna är: Vad innebär teknikskiftet genom uppkoppling, elektronik och digitalisering för leverantörerna i Skandinavien? Hur kan leverantörerna förbättra sig tack vare ökad digitalisering? Hur kommer marknaderna för både personbilar och tunga fordon att påverkas ur ett svenskt perspektiv. Hur flyttar leverantörsindustrin fram sina positioner inom innovation? Slutligen, den politiska spelplanen, hur ges fordons- och leverantörsindustrin de allra bästa politiska förutsättningarna?
De som kommer att beskriva de olika och möjliga scenariona samt förmedla värdefulla insikter och vägval är: Tim Best, EY, Anders H Gustavsson, Volvo Cars, Benny Guttman, Roland Berger, Klas Ericson, investeringsrådgivare, Fredrik Hansson, McKinsey, Lars-Henrik Jörnving, Scania, Peter Carlsson, Amplify, och Ewa Root, IHS Market. Moderator är Lina Galow.
– Det blir en heldag om framtiden för leverantörs- och fordonsindustrin, avslutar Fredrik Sidahl.
Mer om seminariet finns här: http://www.fkg.se/aktivitet/automotive-s...