23948sdkhjf

Den nya svenska ellastbilen styr sig själv

T-podden har en lastkapacitet på 15 standardpallar och körsträckan på en laddning är 20 mil.
Nu lanseras officiellt Einride globalt, företaget som ska förändra transportbranschen. De problem som ska åtgärdas är bland annat tunga utsläpp från dieselmotorer och buller. Det framgår av ett pressmeddelande.

Stockholmsbaserade Einride tar tillsammans med ett antal samarbetspartners fram världens första T-pod. Det är ett batteridrivet, förarlöst fordon som kontrolleras av en chaufför remote. Den första prototypen lanseras nu till sommaren.

Utöver T-poden utvecklas ett remotekörningssystem, laddningsstationer och infrastrukturen för att göra det möjligt.

Den första sträckan för Einrides T-Pods kommer att implementeras mellan Göteborg och Helsingborg, och det första systemet som är aktivt uppges komma att kunna täcka en kapacitet på last upp till två miljoner pallar per år. Det motsvarar utsläpp från 400 000 personbilar som reser samma sträcka. Det ska dessutom ske helt utan någon som helst miljöpåverkan.

– Einride förändrar transportkedjan som den ser ut i dag, från grunden och upp. I dag bygger de stora aktörerna större och därmed mer utsläppstunga lastbilar för att skapa kostnadseffektivitet. Vi tänker om, vi har skapat högre kostnadseffektivitet och säkerhet i vår lösning som inte lämnar någon negativ miljöpåverkan alls, och mer därtill, säger Filip Lilja, operativ chef på Einride.

I skrivande stund uppges samarbetspartners och kunder redan ha tecknat kontrakt för 60 procent, 150 miljoner kronor, av Einrides kapacitet nu i det första lanseringssteget. Målbilden är att en flotta bestående av 200 T-pods rullar ut under 2020.

T-podden har en lastkapacitet på 15 standardpallar (0,8x1,2 meter). Vikt vid full last är 20 ton - längden är cirka sju meter. Körsträckan på en laddning är 20 mil.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.469