Stark resultatförbättring inom verkstadskoncernen
Rörelseresultat förbättrades med närmare 25 procent under det andra kvartalet och rörelsemarginalen uppgick till 6,2 procent.
- Vi förväntar oss att marknaden i Europa totalt sett blir positiv och står fast vid vår prognos om 1 procents tillväxt under 2017, säger Jonas Samuelson. Electrolux
- I EMEA fortsatte våra premiumvarumärken att ta marknadsandelar, framförallt inom inbyggnadssegmentet för köksprodukter. Den pågående lanseringen av nya AEG-produkter har fått starkt genomslag på marknaden. Vi är mycket nöjda med att marginalen fortsätter ligga på en hög nivå, 6,2 procent i kvartalet, säger Electrolux VD och koncernchef Jonas Samuelson.
- Marknadsefterfrågan på vitvaror i Europa är fortsatt god, med tillväxt på flera marknader i Väst- och Östeuropa, medan utvecklingen i Storbritannien och i Mellanöstern och Afrika är fortsatt svag.
Verksamheten i Nordamerika fortsatte att visa en stark utveckling. Produktmixen förbättrades tack vare fokus på de mest konkurrenskraftiga produkterna samtidigt som produktiviteten och kostnadseffektiviteten ökade. Detta bidrog till en marginal på 8,4 procent trots fortsatt prispress och lägre försäljningsvolymer under återförsäljares egna varumärken.
- Utvecklingen på marknaden för vitvaror i Nordamerika har under det första halvåret varit stark och vi väntar oss att de goda makroekonomiska förhållandena fortsätter att driva marknadsefterfrågan. Vi höjer därför vår prognos för marknadsutvecklingen och vår bedömning är nu att efterfrågan på vitvaror i Nordamerika för helåret 2017 växer med 3-4 procent.
Verksamheten i Latinamerika upplevde ännu ett kvartal med svaga marknadsförhållanden även om man såg vissa tecken på en långsam återhämtning.