23948sdkhjf

Tillverkaren i Uppsala växer

Har sålt för flera miljoner i USA.
Miris utvecklar, tillverkar och marknadsför ett portabelt instrument för mätning av fett, kolhydrater och protein i bröstmjölk. Målgrupp är bland annat neonatalkliniker. Intresset för Miris HMA instrument fortsätter att växa i USA.

Miris har de senaste 12 månaderna sålt och placerat ut mer än ett tiotal instrument till ett värde av mellan 2 och 3 miljoner kronor.

Eftersom Miris har en pågående ansökan om marknadsgodkännande hos den amerikanska myndigheten Food & Drug Administration (FDA), kan bolaget endast erbjuda instrumentet för forskningsändamål.

Detta innebär att instrumentet inte får användas kliniskt inom vården.

Vid utgången av oktober har enligt dessa premisser mer än tio analysinstrument sålts till amerikanska institutioner.

Under inväntan på att FDA ansökan godkänns bygger Miris sin närvaro i den amerikanska forskningsmarknaden parallellt med uppbyggnaden av kunskap om den kliniska marknaden inom bröstmjölksanalys i USA.

Under årets första hälft uppgick företagets totala försäljning till cirka 7,4 miljoner kronor, vilket var över förväntan, uppger man.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068