23948sdkhjf

Grönt ljus för 74 ton gynnar stålindustrin

Regeringen har fattat ett beslut som öppnar för Trafikverket att bestämma på vilka vägar 74-tonsekipage blir tillåtna.

– Jag är glad över att komma ett steg närmare 74-tonslastbilar. Det kan både minska kostnader och utsläpp från vår transportberoende industri, säger Bo-Erik Pers, vd för stålindustrins branschorganisation Jernkontoret.

Stålindustrin exporterar cirka 90 procent av sin produktion, och gör det till fler än 140 länder. Detta ställer stora krav på effektiva och konkurrenskraftiga transporter.

Eftersom de svenska stålverken oftast finns på mindre orter och på landsbygden är de beroende av alla trafikslag, konstaterar Jernkontoret. Insatser för effektiva transporter på såväl väg som järnväg och sjöfart betyder stärkt konkurrenskraft och minskade utsläpp.

– Effektiva och klimatsmarta transporter är helt avgörande för vårt exportberoende land. Nu vill vi gärna ha dialog med Trafikverket för att 74 ton ska införas i så stora delar av vägnätet som möjligt, säger Bo-Erik Pers.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079