Investeringen på fem miljoner kronor var nödvändig
”Att uppgradera sig hela tiden är ett måste för att kunna vara med på marknaden.”
Tätorten Burträsk ligger cirka 3,8 mil sydväst om Skellefteå.
Norran Affärsliv har nu besökt företaget och skriver mer om satsningen.
– Att uppgradera sig hela tiden är ett måste för att kunna vara med på marknaden, säger Kim Backman som är en av företagets tre delägare, till affärssajten.
Enligt tidningen handlar det om en investering på fem miljoner kronor. Fiberlasern ersatte en tidigare stansmaskin vilket ska innebära en ökad flexibiltet.
– För att kunna vara med i konkurrensen måste man uppgradera sig hela tiden. Vi behövde fiberlasern för att fortsätta kunna stå på egna ben. Vi har hela produktionskedjan i dag från det råa stålet till produkten och samtidigt höjde vi vår kapacitet, säger Kim Backman till Norran Affärsliv.
Företaget är en legotillverkare och arbetar i stål, rostfritt och aluminium, vilket motsvarar 60-70 procent av omsättningen. Antalet medarbetare är 15 personer. Kunderna finns i fordons- och skogsbranschen.
Ternik har också ett antal egna produkter i huset, bland annat sulkyfästen. Dessutom gör de en del entreprenadarbeten. En produkt som också har blivit stor är leverans av skräddarsydda trappor till den norska marknaden.
Företaget grundades år 2003.