23948sdkhjf

Ökad tillverkning förväntas i Borås

Det var 20 år sedan Volvo lanserade en långfärdsbuss senast. Nu är det dags igen.
Eftersom marknaden förväntas växa framöver kommer det att innebära en ökad produktion. Det uppger Europachefen Ulf Magnusson för Borås Tidning.

Vidare säger han att marknaden för bussar i turist/linjetrafik är gynnsam i dagens Europa när flertalet vill resa men insikten om att välja bort flyg ökar.

Volvo presenterar en ny plattform för långfärdsbussar, skriver företaget i ett pressmeddelande. Utförande, säkerhet och bekvämlighet är centralt när Volvo Bussar introducerar en ny plattform.

På Boråsfabriken bygger Volvo busschassier i två eller ibland tre monteringsflöden. Det finns några förarbetsstationer som förmonterar material.

1928 byggdes den första Volvobussen på ett lastbilschassi. År 1968 blev busstillverkningen ett eget bolag inom Volvokoncernen.

Volvo investerade undan för undan i karosstillverkare som Carrus i Finland (1998), Säffle karosserifabrik i Säffle (1981) och Drögmöller i Tyskland (1994).

Företaget har på senare år valt att satsa mera på långfärds- och turistbussar där man i Sverige fortfarande har en ganska stor marknadsandel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125