Flexqubes orderingång ökar med 200 procent
Nettoomsättningen i det andra kvartalet steg med 132 procent till 17 miljoner kronor jämfört med 7,3 miljoner föregående år.
– Under årets andra kvartal fortsatte vår orderingång i en mycket positiv riktning där den totala orderingången växte med över 200 procent. Vi ser fortsatt en fördelaktig utveckling i Nordamerika med flertalet återkommande kunder, dels på företagsnivå men också på personnivå då personer vi arbetat med kontaktar oss igen efter de flyttat till en ny arbetsgivare, säger Flexqubes vd Anders Fogelberg enligt ett pressmeddelande.
Periodens rörelseresultatet liksom resultat före skatt minskade dock från -0,4 till -3,1 miljoner kronor jämfört med motsvarande kvartal förra året.
Företaget har slutfört ett frenetiskt mässkvartal genom att närvara på tre mässor i Europa och Nordamerika.
Bolaget gjorde exempelvis sin största satsning hittills på Modex i Atlanta i början av april och resultatet bedöms som mycket lyckat.
Flexqube ställde även ut på Intra-logistics Latin America i Mexico City, Mexiko, och på Intra-Logistica Italia i Milano, Italien.
Produktutvecklingsprojektet ”Flexqube 4.0” avancerar och företaget demonstrerade för första gången en ”uppkopplad” vagn som manövreras genom fjärrstyrning.
I slutet av juni i år startade Flexqube rullformningsproduktion. Den beräknas leda till högre kapacitet och minskade kostnader för tillverkarens viktigaste komponent ”Flexbeam”.