23948sdkhjf

Bashar Mustafa femdubblade försäljningen

Flyktingen fick ansvaret för en hel världsdel på Morakniv och "har lyckats med något företaget aldrig skulle klarat av annars".
Sedan Bashar Mustafa började som försäljningschef för Mellan­östern och Afrika på Morakniv har antalet kunder ökat från en i Saudiarabien till 26 kunder i 22 länder.

Samtidigt femdubblades försäljningen på ett år från runt en miljon till 5 miljoner kronor.

Upprinnelsen var att Mora kommun och några före­tag, däribland Morakniv, ville visa de asylsökande den lokala arbetsmarknaden.

Busslaster med flyktingar åkte runt till företagen.

Morakniv erbjöd sig att ta in två praktikanter, ett måste var att de behärskade flytande engelska.

En av de två var Bashar Mustafa med bakgrund som projektledare inom affärs­utveckling i Bagdad. Efter två veckor presenterade han en plan som gick ut på att han skulle översätta produktkatalogen till arabiska och själv söka nya kunder i Mellanöstern. Han fick ledningens samtycke.

"Bashar har lyckats med något som vi aldrig hade klarat. Han behärskar inte bara språket, han känner till kulturen också", säger vd Henk Noback, till Degens Samhälle.

Bashar Mustafa skriver på på Moraknivs Facebook:

"Det är jätteroligt att bygga upp livet igen".

Mora har en 400 år gammal historia av knivtillverkning. Morakniv med runt 130 anställda startade sin tillverkning redan 1891 och producerar i dag 7 000 knivblad i timmen.

Källor: Dagens Samhälle, Dalademokraten, Moraknivs Facebokk och hemsida.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067