23948sdkhjf

IF Metall lanserar kampanjen ”Vi får Sverige att funka”

IF Metall lanserar kampanjen ”Vi får Sverige att funka”. Den vill lyfta industriarbetarnas viktiga roll för Sveriges ekonomi och välfärd.

− Vi står inför en stor avtalsrörelse där nästan 500 kollektivavtal ska omförhandlas. Det berör nästan tre miljoner människors löner och arbetsvillkor. Genom kampanjen vill vi lyfta hur viktig industrin och våra medlemmar är för hela Sverige, säger IF Metalls kommunikationschef Åsa Märs, enligt ett pressmeddelande.

Idag levererar den svenska industrin spetsteknologi i världsklass, som drar in stora exportinkomster och är med och betalar välfärden.

Varje industrijobb ger ringar på vattnet och skapar ytterligare arbeten i tjänste- och servicesektorn långt utanför storstäderna.

Industrin och välfärden hör ihop och behöver varandra.

− Vi hoppas att kampanjen ska nå ut brett. Den riktar sig självklart till medlemmar och förtroendevalda. Men även till allmänheten och till våra motparter. Vi vill visa att vi tillsammans har en stark röst som vi tänker använda vid förhandlingsborden under den kommande avtalsrörelsen, säger Åsa Märs.

Kampanjen har tagits fram i samarbete med reklambyrån Volontaire och kommer inledningsvis att lanseras i sociala medier.

Här finns mer information om kampanjen: https://www.ifmetall.se/aktuellt/avtal-2020/

Fackförbundet IF Metall har cirka 313 000 medlemmar.

Dessa arbetar inom stora delar av den svenska industrin, bland annat inom plast-, läkemedels-, byggnadsämnes-, stål-, kemi- och verkstadsindustrin.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063