Tinder för kunder och verkstäder
MyMechanic är det nystartade företaget som ska ta verkstaden hem till kunden. Det ska ske via en digital plattform och båda parterna ska kunna hitta varandra – ungefär som på mötesplatsen Tinder.
Kusinerna Ted Massoud och Adham Mikari från Uppsala var trötta på väntetiderna vid verkstaden. De började därför undersöka om det fanns ett sätt att slippa dem, men fann ingenting. Då startade de istället ett eget företag, MyMechanic, som ska fylla den lucka de själva upplevde finns i verkstadsbranschen.
– Ibland när jag lämnat in bilen har jag varit tvungen att ta ledigt några timmar från jobbet och sedan antingen bokat taxi, hyrbil eller bett en kompis komma och hämta mig på verkstaden. Det blir dyrt i längden, säger Adham Mikari.
MyMechanic kommer att vara en plattform, både som webbsida och som applikation till telefoner och surfplattor, där kunder och verkstäder ska kunna hitta varandra. Syftet med det hela är att bilmekanikern ska komma hem till kunden till ett fast pris för att felsöka och göra enklare reparationer.
– Det blir lite som Tinder. Kunden kan hitta verkstäder i närheten, men verkstäderna kan också hitta kunder om de har en lucka under arbetspasset, berättar Adham Mikari.
Företaget är än så länge i uppstartsfas och målet är att plattformen ska vara igång vid årsskiftet. De har redan varit i kontakt med intresserade verkstäder i Stockholm i första hand och längre fram hoppas de att det ska fungera nationellt.