Forskar om risker för väteförsprödning
Forskningsprojektet HyTrans ska ta reda på hur stora riskerna är för väteförsprödning i stål som används inom bilindustrin.
Inom det strategiska innovationsprogrammet ”Metalliska material” inleds nu forskningsprojektet HyTrans, som ska utreda hur stora riskerna för väteförsprödning i den så kallade tredje generationens stål är.
Projektet, som stöttas av Vinnova, har en budget på sex miljonor kronor, varav hälften kommer från VInnova. Under året som man är igång ska projektet ta fram riktlinjer för att undvika väteförsprödning i stål i fordon med förslag på hur man undviker risker på grund av miljö, material, deformationsnivåer och steg i tillverkningsprocesserna.
– Målet med HyTrans är att utreda hur allvarlig risken för väteförsprödning är samt identifiera motåtgärder för att kunna utnyttja stålens egenskaper vid tillämpningar i bilindustrin. Framförallt för ultra höghållfasta stål och tredje generationens stål. Det viktiga är att kunna föreslå förändringar i de olika stegen av värdekedjan så som ståltyp, korrosionsskydd, formningsprocesser och användningsmiljöer. Detta för att få en säker användning av höghållfasta stål i bilindustrin, säger Jenny Fritz, produktutvecklare på SSAB samt projektkoordinator för HyTrans.
Förhoppningen är att denna forskningen ska få flera aktörer inom bilindustrin att gå över till de nya materialen, och därigenom minska mängden koldioxidutsläpp.