Så ska unga lockas till branschen
Flera programpunkter under Elmia Subcontractor fokuserade på att locka framtidens arbetskraft. Till exempel ungdoms-SM i CNC eller ett föredrag av Youtube-stjärnan Simone Giertz med knappt två miljoner prenumeranter på videoplattformen.
Simone Giertz har gjort sig känd genom att filma robotar som hon byggt, robotar som inte alltid funkar så bra utan blir komiska. Bland annat har hon byggt en robothjälm som borstar tänderna på användaren, och en robot som serverar frukost där det mesta hamnar på bordet. Smeknamnet hon fått på internet, ”The queen of shitty robots” (Drottningen av kassa robotar), är hon stolt över.
– Jag har aldrig varit intresserad av tekniken, utan vad jag kan göra med tekniken, säger Simone Giertz.
Ett av hennes senaste projekt innefattade att såga isär en helt ny Tesla för att skapa en eldriven pick-up. Videon från det projektet har nästan tio miljoner visningar på Youtube i dagsläget.
När hon talade var det fullt av både yngre och äldre framför scenen. Publiken fick dock inte bara lyssna utan fick även en uppgift att komma på så många användningsområden som möjligt för en vanlig tegelsten.
– Bygg något värdelöst hemma, ni vet inte vart det tar er, säger Simone Giertz.
Simone Giertz var inbjuden till mässan på initiativ av Gnosjö Automatsvarvning.
– Simone når ut till den yngre generationen vilket ligger helt i linje med vår vilja att öka attraktionen kring industrin hos just den målgruppen, säger Linda Fransson, vd på Gnosjö Automatsvarvning.
Det var många som ville lyssna på Simone Giertz föredrag. Foto: Martin Wänerholm