Logistikavtal ledde till ny tjänst
I samband med ett logistikavtal mellan Telia och Elektroskandia upptäckte två bolagen ett behov som ledde till att Elektroskandia nu erbjuder en helt ny tjänst, kanalisationskapning.
I samband med utbyggnaden av fiber till hemmen i Sverige har Telia och Elektroskandia ett logistikavtal. Under det samarbetet upptäcktes att en stor förenkling vore att kapa så mycket kanalisation i förväg, för att slippa göra det på plats och få en massa material över.
– I samband med att samarbetet med Elektroskandia påbörjades insåg vi att vi behövde få bättre kontroll på vilket materiel som används i våra nät samtidigt som det fanns ett önskemål från våra entreprenörer att kunna få rätt längd dukt till sina projekt. Normalt levereras dukter på kompletta trummor om mellan 500 till 2000 meter, men framför allt då det gäller service- och underhållsarbeten räcker det med kortare längder. Volt-redaktionen kontaktade därför de ansvariga på Elektroskandia och gick igenom önskemålen, säger Erica Karlsson, enhetsledare Teknikutveckling Telia Infra.
Tre månader senare, efter att ha tagit fram rutiner och byggt en webbtjänst, så hade Elektroskandia en ny tjänst i sitt utbud.
– Det här har tagits emot mycket positivt på marknaden och vi får i dag cirka 200 kaporder per månad från olika entreprenörer. Det visar vilket stort behov det finns och det känns bra att vi så snabbt kunde få igång tjänsten, säger Mikael Frödin, logistikutvecklingschef Elektroskandia.
Fördelarna med att kunna beställa de längder man behöver i en färdig tjänst är flera, enligt de två bolagen. Bland annat slipper anläggarna hålla kontakt med flera olika leverantörer, de får mer hanterbara trummor och det blir mindre materialspill.