23948sdkhjf

Elbil på laddning startade storbrand i Luleå

Flera radhus blev totalförstörda efter en brand som startade i en laddhybrid på Hertsön i Luleå. Branden spreds från bilen via en carport till radhusen. Ett 20-tal personer fick evakueras.
Rättelse:
Branden i Luleå startade inte när bilen stod på laddning i ett vanligt vägguttag, utan bilen var ansluten till en godkänd laddbox. Läs vår uppdatering här.

– Ett vanligt vägguttag är inte dimensionerat för de stora påfrestningar, som det blir under den långa tid, som det tar att ladda en elbil. För en vanlig hybrid med 10 KW batteripack, exempelvis en Passat GTE, tar det cirka 4 timmar att ladda i ett vägguttag från tomt till fullt. För en Nissan Leaf tar det uppemot 14 timmar. Dessutom är vägguttaget typat för att klara 16A last under en begränsad tid (en timme). Sammantaget innebär detta att det föreligger stor risk för brand, om man laddar bilen på detta sätt, kommenterar Bo Ericsson, vd för SFVF som vid upprepade tillfällen varnat för laddning via vanligt vägguttag.

– Så var det dags igen. Det drabbar inte mig och – jag behöver inte läsa en instruktionsbok, är vanliga kommentarer, säger Ericsson.

Att batterier börjar brinna utan orsak är väldigt ovanligt. En orsak till brand kan vara att batteriet är skadat och att bilägaren inte har sett skadan. En skada kan orsakas av att man exempelvis har kört på en sten som slagit hål i batteriet.

– Att ladda bilen i ett vägguttag kan liknas vid att man skulle ladda 180 telefoner samtidigt, i ett och samma vägguttag under 12 timmar. Användning av en skarvsladd är också olämpligt, eftersom motståndet blir högt och att säkringen som regel inte löser ut. Något som kan få förödande konsekvenser, som i detta fall säger Bo Ericsson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078