23948sdkhjf

Epiroc i australiskt automationsprojekt

När Roy Hill vill effektivisera sin järnmalmsbrytning i västra Australien har företaget vänt sig till Epiroc som nu tillsammans med den amerikanska automationsspecialisten ASI Mining ska leverera en helautomatiserad gruvtruckslösning.

344 kilometer sydost om Port Hedland i Pilbara-regionen driver Roy Hill en järnmalmsgruva som integrerats med såväl järnväg som hamnverksamhet. Företaget gör nu en storsatsning för att öka produktionen och ett led i den ambitionen är att konvertera befintliga gruvtruckar från bemannade till autonoma.

Uppdraget har gått till Epiroc i samarbete med den delägda automationsspecialisten ASI Mining som nu fått uppgiften att leverera en säker och samverkande lösning som passar gruvföretagets blandade flotta av gruvtruckar. Andra viktiga aktörer i utvecklingsarbetet är Hitachi och Wenco med truckkonvertering och integration av Wencos system för hantering av fordon.

En förutsättning för ett lyckat resultat är att lösningen ska kunna integreras med Roy Hills befintliga system. En annan att den ska vara möjlig att expandera till andra gruvfordonstyper och tillverkare.

Enligt Epirocs gruv- och infrastrukturchef Helena Hedblom kommer automatiseringen av gruvtruckarna att öka säkerheten och produktiviteten för en avgörande del av Roy Hills gruvdrift.

Detta är ett mycket starkt exempel på hur automation kommer att ta ett gruvbolags verksamhet till nästa nivå, säger Helena Hedblom.

Roy Hills vd Barry Fitzgerald menar att hans företag är väl rustat för en övergång till automation.

Våra team på plats och i vår driftcentral i Perth har tydligt visat en förmåga att leverera på komplexa projekt, hållbar förändring och effektivitet med våra autonoma borriggar och optimering av flottan. Nu är tiden rätt att föra samman expertisen hos Roy Hill, Epiroc, ASI Mining och Wenco för att konvertera vår truckflotta. Automatisering av truckflottan är en avgörande del för att förbättra säkerheten och produktiviteten, säger han.

Vår ordförande Gina Rinehart och våra ägare har gått i spetsen för projektet ända sedan starten med målet att öka säkerheten och åstadkomma en mer hållbar produktion, säger Barry Fitzgerald.

Enligt planerna kommer projektet att genomföras i faser. Den inledande fasen består av testning och produktionsverifiering av upp till åtta truckar medan den andra fasen som berör samtliga truckar börjar i mitten av 2021.

Barry Fitzgerald betonar att automatiseringen inte betyder att en massa anställda förlorar sina jobb utan att bland annat omskolningar tvärtom ska resultera i att fler anställda får helt nya kompetenser av en art som kommer att behövas för att driva verksamheten vidare i framtiden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125