575 miljoner till testcenter för el- och laddfordon
Energimyndigheten har beviljat ett stöd på 575 miljoner kronor till testcentret Swedish Electric Transport Laboratory, SEEL, som är ett testcenter för el- och laddfordon. Testcentret är ett viktigt projekt för en gemensam europeisk värdekedja för batterier.
Utvecklingen av elektrifierade fordon, fartyg och luftfartyg pågår för fullt, men det finns kunskapsluckor inom området för el- och laddfordon på både industri- och samhällsnivå. Ny erfarenhet behöver förvärvas inom området och innovativa koncept behöver testas och utvärderas.
Sommaren 2018 fick Energimyndigheten i uppdrag från regeringen att lämna ett stöd på 575 miljoner kronor till uppbyggnaden av ett testcenter för elektromobilitet. Det statliga stödet till testcentret SEEL sker inom ramen för ett IPCEI, det vill säga ett viktigt projekt av gemensamt europeiskt intresse, för att bygga upp en europeisk värdekedja för batterier.
I projektet ingår 17 deltagare från sju medlemsstater.
– Vi räknar med att projektet kommer att ge en rejäl skjuts till klimatomställningen genom sitt fokus på batterier och elektromobilitet. Det är dessutom ett stort steg mot ett hållbarare samhälle, säger Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén.
Det krävs en avancerad kunskapsutveckling inom elektromobilitetområdet och förutsättningarna för att omsätta nya insikter till innovativa lösningar. För att kunna uppnå det krävs ett tätt samarbete mellan akademi, forskningsinstitut och industri.
– SEEL kommer att stärka svensk fordonsindustris konkurrenskraft och bidra till att Sverige även fortsättningsvis ligger i framkant när det gäller innovationer inom transportsektorn, säger Pia Sandvik, vd för RISE Research Institutes of Sweden.
Syftet med satsningen är att stärka förutsättningarna för samarbete inom elektromobilitet. Aktörer inom små och medelstora företag i fordonsindustrin, flygindustrin och maritima sektorn, samt övriga företag som utvecklar teknik inom relevanta områden, ska ha en gemensam plattform att mötas på. SEEL är bildat av av RISE Research institutes of Sweden och Chalmers tekniska högskola AB.
Projektet beräknas vara i drift år 2023.
Foto: Colourbox