23948sdkhjf

Bilindustrin vädjar – vill skjuta på säkerhetskrav

Att fordonsindustrin tagit en stor smäll av coronapandemin går inte att sticka under stolen. Nu bedjar den europeiska bilindustriföreningen ACEA till säkerhetsorganisationen Euro NCAP, att bilindustrin ska få återhämta sig innan de måste börja anpassa sig till nya säkerhetskrav.

Det är i ett brev till Euro NCAP som man kan läsa att Erik Mark Huitema, ACEAS generaldirektör, vädjar om att de skärpta säkerhetskraven som är tänkt att tillträda 2022, ska skjutas fram.

– Fordonsindustrin är engagerad i trafiksäkerheten, men vi förväntar oss att industrin kommer att behöva en mycket lång tid att återhämta sig från effekterna av Covid‐19. Därför ber vi vänligen Euro NCAP att skjuta fram införandet av 2022-protokollen två år, skriver Erik i brevet.

I brevet förklarar även Erik varför en förskjutning av avtalet är så viktigt. Dels nämner han att produktionen av antal fordon i Europa har minskat med två miljoner, och att det inte finns någon omedelbar förbättring i sikte. Han menar även på att hela bilförsörjningskedjan kommer fortsätta ta smällar av förseningar, konsumenternas minskade efterfrågan och försenade lanseringar.

Erik nämner även att väldigt många är arbetslösa, och att de produktioner som fortfarande har personal har strikta begränsningar och därför inte kan arbeta på i samma tempo som vanligt. Dessutom spår Erik att de nationella reseförbuden kommer att fortsätta under en överskådlig framtid, vilket förhindrar möjligheten för Euro NCAP att stödja säkerhetstesterna på plats.

– Under dessa verkligt exceptionella omständigheter skulle vi välkomna ert samarbete för att hantera de utmaningar vi alla står inför på grund av Covid–19, och vi vill gärna fortsätta med vår proaktiva dialog, skriver Erik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095