23948sdkhjf

Ett snabbare och säkrare Saab

Med kunder i fler än 100 länder och närmare 18 000 anställda bestämde sig försvarskoncernen Saab för att hitta ett mer effektivt sätt att hantera säkerhetsutbildningar och lära upp nyanställda. De bestämde sig därför för att testa digitala plattformen ServiceNow.

Det var svårt för våra nya medarbetare, konsulter och entreprenörer att vara produktiva från dag ett. Det var för mycket manuell administration och icke-standardiserade processer. Målet med projektet var att få en samlad lösning för samtliga länder och ge tillbaka 12 000 timmar till organisationen per år, säger Henrik Weber, Digital Transformation Director på Saab.

Eftersom Saab ville komma ifrån checklistor i Word-dokument och utbildningar i konferensrum, valde de därför att leta efter en digital plattform, och tillslut föll valet på ServiceNow. Saab bestämde sig sedan för att arbeta med att kontinuerligt pusha ut nya, mindre releaser.

Den första releasen var ett förenklat sätt att beställa IT-utrustning och applikationer för nyanställda. Därefter fokuserade man på att digitalisera och förenkla den säkerhetsutbildning som spelar stor roll på ett företag i försvarsindustrin. Den tredje releasen var en helt ny pre-boarding-upplevelse som lotsar nya medarbetare genom alla steg som behöver vara på plats innan den första arbetsdagen.

Hittills har det gjorts fler än 2 000 beställningar av IT-utrustning och applikationer med det nya systemet och fler än 2 000 säkerhetsgenomgångar har hanterats på distans, istället för det tidigare upplägget som krävde att man fysiskt befann sig i ett konferensrum.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094