23948sdkhjf

Tesla stämda för vilseledande reklam

Förarassistanssystem har många bilar - men Tesla annonserar sina fordon med en "autopilot inclusive" som redan behärskar "automatisk stadskörning". Det har fått tyska myndigheter att reagera

– Med detta lovar biltillverkaren mer än den kan hålla, sade det tyska Huvudkontoret för bekämpande av orättvis konkurrens och stämde det amerikanska företaget för "vilseledande reklam". Det rapporterar tyska medier, bland annat Autohaus och Automobilwoche.

Den kaliforniska biltillverkaren riskerar nu ett nederlag i domstolen. I början av rättegången på tisdagen klargjorde tingsrätten i München redan att samma slutsats kunde nås som konkurrensmyndigheten. "Normerna i lagen mot illojal konkurrens är ganska strikta," sade den ordförande domaren Isolde Hannamann. Det kan vara så att rätten finner denna Tesla-annons för sitt förarassistanssystem vilseledande. Åtminstone är det huvudspåret för tillfället.

Teslas "autopilot" - liksom hjälpsystemen för många andra tillverkare - kan upprätthålla placeringen i körfält, hastighet och avståndet till ett fordon framför. Elbilsproducenten säljer också ett extra paket med "full potential för autonom körning". Från slutet av 2019 kommer detta att inkludera "automatisk körning i stadsområden". Systemet bör stanna vid trafikljus, "styra, bromsa och accelerera" med hänsyn till fordon och fotgängare i dess körfält ". Och det möjliggör "automatisk körning på motorvägar från intill utgång, inklusive motorvägskorsningar och förbi långsammare fordon".

Tesla kunde inte uppfylla löftena, förklarade advokaterna för konkurrenscentret: Bilarna kunde inte köra tekniskt utan förare, och det skulle inte heller vara lagligt, eftersom det inte finns någon lag i Tyskland som reglerar fullt autonom körning ännu. Konsumenten kan helt enkelt inte köpa ett fordon som automatiskt kör i stadsområden och på motorvägen - även om Tesla felaktigt ger det intrycket.

Teslas egna advokater hävdade dock att bilarna tekniskt kunde hålla alla löften. Dessutom finns det en tydlig indikation under reklamen för "autopiloten": "Funktionerna som för närvarande är aktiverade kräver aktiv övervakning av föraren - autonom drift av fordonet är därför inte möjligt."

Tingsrätten kommer att meddela sitt beslut den 14 juli.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063