Ford återkallar laddhybrid på grund av brandrisk
Ford Motor Company har initierat en återkallelse av Ford Kuga Plug-in Hybrid som omfattar 20 808 bilar i Europa. Anledningen är att litiumjon-batteriet som används av hybridsystemet kan i sällsynta fall överhettas och i värsta fall fatta eld, vilket har hänt i fyra förekommande fall. Det rapporterar flera internationella medier.
Inga personskador ska ha inträffat i samband med tillbuden.
Uppgifterna bekräftas av Erik Lindham, communications & public affairs manager hos den svenska generalagenten Ford Motor Company AB.
– För Sveriges del handlar det om 657 bilar som kommer att kallas in för åtgärd. Åtgärden består av att man kommer sätta in ett extra förgreningsrör och en värmesköld i påverkade bilar, skriver Erik Lindham i ett mejl till Motormagasinet.
Berörda svenska kunder kommer att kontaktas med start den 13 augusti, via FordPass-appen och vanlig post. Än så länge är det oklart hur lång tid kampanjen kommer att ta i anspråk, någonting som Ford hoppas ha klart för sig senare i veckan. Men det handlar om ett snabbt agerande.
– Vi beräknar kunna påbörja arbetet med bilarna den 20 augusti då reservdelar når våra verkstäder, kanske till och med tidigare än så, säger Erik Lindham.
Tills åtgärden är genomförd uppmanas kunderna att dels inte ladda sina bilar, dels enbart köra dem i läget ”EV Auto”.
Bränder i litiumjonbatterier kan vara problematiska, något som Motormagasinet rapporterat om vid flera tillfällen. Men Erik Lindham påpekar att faran att någonting skulle uppstå i det aktuella fallet är låg:
– Vad det gäller själva brandrisken så är den som sagt extremt liten, det rör sig om fyra kända fall bland dessa drygt 20 000 bilar.
Artikeln har uppdaterats med förtydligande information från Ford Motor Company AB.