Volvo startar nytt bolag tillsammans med konkurrenten
För att satsa på klimatneutrala och hållbara transporter har Volvokoncernen och Daimler Truck undertecknat ett bindande avtal för starten av ett nytt bolag. Det nya företaget ska fokusera på storskalig produktion av bränsleceller.
Volvokoncernen och Daimler Truck har undertecknat ett bindande avtal för ett nytt samriskbolag som ska utveckla, producera och kommersialisera bränslecellsystem för användning i tunga lastbilar som huvudfokus, men också för andra applikationer. Båda parternas ambition är att göra det nya företaget till en ledande global tillverkare av bränsleceller, och därmed hjälpa världen att ta ett stort steg mot klimatneutrala och hållbara transporter fram till 2050.
Volvokoncernen förvärvar 50 procent av andelarna i Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG för cirka 0,6 miljarder euro (cirka 6,5 miljarder kronor) på skuldfri basis. Transaktionen förväntas slutföras under första halvåret 2021.
– Vi på Daimler Truck AG och vår avsedda partner, Volvokoncernen, anser att den vätgasbaserade bränslecellen är en viktig teknik för att möjliggöra koldioxidneutrala transporter i framtiden. Vi står båda fullt bakom klimatmålen om att få bort koldioxid från vägtransporter i Parisavtalet, och att bygga ett framgångsrikt gemensamt företag som kommer att leverera stora volymer bränslecellssystem, säger Martin Daum, vd för Daimler Truck.
Samriskbolaget ska dra nytta av den expertis och erfarenhet som Daimler fått från flera decenniers utvecklingsarbete kring bränslecellsteknik.
– I framtiden kommer världen att drivas av en kombination av batterielektriska och bränslecellselektriska fordon, tillsammans med andra förnybara bränslen i viss utsträckning. Bildandet av vårt bränslecellssamarbete är ett viktigt steg i att forma den värld vi vill leva i, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen.
Samriskbolaget ska utveckla ett system med flera prestandautföranden, inklusive ett dubbelsystem med 300 kW kontinuerlig effekt för tunga långväga transporter med lastbil. Baserat på de krävande förhållandena i tunga lastbilstillämpningar ska produkterna också vara idealiska för andra användningsområden så som stationär elproduktion.
Volvokoncernen och Daimler Truck AG kommer att äga lika delar i samriskbolaget, men fortsätter att vara konkurrenter inom alla andra områden som fordonsteknologi och bränslecellsintegration i lastbilar. Båda företagens mål är att börja med kundtester av lastbilar med bränsleceller inom cirka tre år och att vara i serieproduktion under andra halvan av detta decennium.